Yin og yang - men disse er nok ikke representative for gjennomsnittsbilen i Norge, selv om den har vokst betraktelig de siste ti årene.

Vil ha bredere parkeringsplasser: Så mye har bilene «vokst» i Norge

På få år har nye biler vokst kraftig, både i lengden og bredden, og nå anbefaler Sintef at parkeringsplassene lages bredere. - Våre tall viser at de kunne ha gått enda lenger, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare siden 2012 har gjennomsnittsbilen blitt 20 centimeter lenger og 8 centimeter bredere.

På 30 år har nye personbiler «vokst» med 1,3 kvadratmeter. I 1992 dekket gjennomsnittsbilen et areal på 7,3 m2, mens den i 2022 opptok 8,6 m2.

Det viser tall nylig utarbeidet av OFV Statistikk.

Utgangspunktet er førstegangsregistrerte nye personbiler hvert år i perioden fra 1992 til 2022. Breddetallene inkluderer ikke speil. (se utviklingen illustrert nederst i saken)

Utvikling siste 10 år

Tidligere var gjerne store biler «nisje-modeller» i markedet. Slik er det ikke lenger.

I 1992 var Volkswagen Golf III Norges mest solgte bilmodell. Den var 402 centimeter lang og 171 centimeter bred.

Det var også Golf som solgte best i 2012, men da hadde bilen allerede vokst med 18 centimeter i lengen (til 420 cm) og 7 centimeter i bredden (til 178 cm). Gjennomsnitts-bilen var da 441 centimeter lang og 179 centimeter bred.

Til sammenligning har BMW iX, som var en av bestselgerne i 2022, en lengde på 495 centimeter og er 197 centimeter bred - pluss sidespeil. Norges desidert mest solgte bilmodell i fjor, Tesla Model Y, har en bredde på 192 centimeter.

- Bygg bredere parkeringsplasser

Denne utviklingen har forskningsinstituttet Sintef analysert og i en anvisning om dimensjonering av parkeringsplasser kommer de med en klar anbefaling: Plassene bør bygges bredere.

- Skal vi bygge for framtida, kan vi ikke basere oss på gårsdagens bilpark, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef.

Sintef anbefaler at bredden på «standard» parkeringsplasser bør øke med 10 centimeter, fra 250 til 260 centimeter.

Anvisningene skal etter en høringsrunde inn i Sintefs «Byggforskserie», som gir dokumenterte løsninger og anbefalinger i byggesaker.

- Sintef er ikke et myndighetsorgan. Vi kan derfor ikke stille krav, det er det bare myndighetene som kan gjøre, skriver seniorrådgiver Anders Kirkhus i et innlegg i Byggeindustrien tidligere denne uken.

- Oppgaven er å angi hva som må til for at en parkeringsplass skal være funksjonell, på samme måte som vi angir hvor mye plass man må sette av til en seng og til å kunne stå opp, re opp senga og vaske under den, skriver han.

Kirkhus påpeker at det nå er svært mange nye biler som har bredde tett opp mot 190 centimeter.

- Skal vi bygge for framtida, kan vi ikke basere oss på gårsdagens bilpark, skriver han i kronikken.

- Burde ha gått lenger

OFV følger utviklingen i det norske bilmarkedet tett. I rapporten «Personbilen og bilparken i endring», som ble lagt fram i november i fjor, peker OFV også på utviklingen i bilenes størrelse.

- Tallene våre viser at det er helt riktig av Sintef å foreslå denne endringen i «parkeringsnormen», sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

- Tallene våre viser at det er helt riktig av Sintef å foreslå denne endringen i «parkeringsnormen», sier direktør Øyvind Solberg Thorsen til Bilbransje24.

- Men jeg synes de er for konservative og burde ha gått enda lenger, legger han til.

- Med det grønne skiftet er det tydelig at hele Europa har beveget seg oppover i bilstørrelse, og dette er en utvikling som neppe vil stoppe opp.

- Vi har nesten glemt hvor smale bilene var for et par-tre tiår siden. På grunn av økt krav til sikkerhet har dørene i alle biler blitt vesentlig tykkere. Lengden på dørene gjør også at det er behov for mer plass til å komme inn og ut av bilen.

OFV-direktøren peker også på at gjennomsnittstall kanskje ikke er nok for å definere størrelsen på fremtidens parkeringsplasser, og viser sier han og viser til at nær 42.000 av personbilene som ble registrert i fjor hadde en bredde på 192 centimeter eller mer.

- Skal vi være rustet for fremtiden, bør det i større grad tas hensyn til majoriteten av biler vi har kjøpt de siste årene, og som vil være med oss mange år fremover, sier Øyvind Solberg Thorsen.