Yin og yang - men disse er nok ikke representative for gjennomsnittsbilen i Norge, selv om den har vokst betraktelig de siste ti årene.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Vil ha bredere parkeringsplasser: Så mye har bilene «vokst» i Norge
På få år har nye biler vokst kraftig, både i lengden og bredden, og nå anbefaler Sintef at parkeringsplassene lages bredere. - Våre tall viser at de kunne ha gått enda lenger, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bare siden 2012 har gjennomsnittsbilen blitt 20 centimeter lenger
og 8 centimeter bredere.
På 30 år har nye personbiler «vokst» med 1,3 kvadratmeter. I
1992 dekket gjennomsnittsbilen et areal på 7,3 m2, mens den i 2022 opptok 8,6
m2.
Det viser tall nylig utarbeidet av OFV Statistikk.
Utgangspunktet er førstegangsregistrerte nye personbiler
hvert år i perioden fra 1992 til 2022. Breddetallene inkluderer ikke speil. (se utviklingen illustrert nederst i saken)
Utvikling siste 10 år
Tidligere var gjerne store biler «nisje-modeller» i
markedet. Slik er det ikke lenger.
I 1992 var Volkswagen Golf III Norges mest solgte bilmodell.
Den var 402 centimeter lang og 171 centimeter bred.
Det var også Golf som
solgte best i 2012, men da hadde bilen allerede vokst med 18 centimeter i lengen
(til 420 cm) og 7 centimeter i bredden (til 178 cm). Gjennomsnitts-bilen var da 441 centimeter lang og 179 centimeter bred.
Til sammenligning har BMW iX, som var en av bestselgerne i 2022, en lengde på 495 centimeter og er 197 centimeter bred - pluss
sidespeil. Norges desidert mest solgte bilmodell i fjor, Tesla Model Y, har en
bredde på 192 centimeter.
- Bygg bredere parkeringsplasser
Denne utviklingen har forskningsinstituttet Sintef analysert
og i en anvisning om dimensjonering av parkeringsplasser kommer de med en klar anbefaling:
Plassene bør bygges bredere.
Sintef anbefaler at bredden på «standard» parkeringsplasser
bør øke med 10 centimeter, fra 250 til 260 centimeter.
Anvisningene skal etter en høringsrunde inn i Sintefs «Byggforskserie»,
som gir dokumenterte løsninger og anbefalinger i byggesaker.
- Sintef er ikke et myndighetsorgan. Vi kan derfor ikke
stille krav, det er det bare myndighetene som kan gjøre, skriver seniorrådgiver
Anders Kirkhus i et innlegg i Byggeindustrien tidligere denne uken.
- Oppgaven er å angi hva som må til for at en
parkeringsplass skal være funksjonell, på samme måte som vi angir hvor mye
plass man må sette av til en seng og til å kunne stå opp, re opp senga og vaske
under den, skriver han.
Kirkhus påpeker at det nå er svært mange nye biler som har
bredde tett opp mot 190 centimeter.
- Skal vi bygge for framtida, kan vi ikke basere oss på
gårsdagens bilpark, skriver han i kronikken.
- Burde ha gått lenger
OFV følger utviklingen i det norske bilmarkedet tett. I rapporten
«Personbilen og bilparken i endring», som ble lagt fram i november i fjor, peker
OFV også på utviklingen i bilenes størrelse.
- Tallene våre viser at det er helt riktig av Sintef å
foreslå denne endringen i «parkeringsnormen», sier direktør Øyvind Solberg
Thorsen til Bilbransje24.
- Men jeg synes de er for konservative og burde ha gått enda
lenger, legger han til.
- Med det grønne skiftet er det tydelig at hele Europa har
beveget seg oppover i bilstørrelse, og dette er en utvikling som neppe vil
stoppe opp.
- Vi har nesten glemt hvor smale bilene var for et par-tre
tiår siden. På grunn av økt krav til sikkerhet har dørene i alle biler blitt
vesentlig tykkere. Lengden på dørene gjør også at det er behov for mer plass
til å komme inn og ut av bilen.
OFV-direktøren peker også på at gjennomsnittstall kanskje
ikke er nok for å definere størrelsen på fremtidens parkeringsplasser, og viser
sier han og viser til at nær 42.000 av personbilene som ble registrert i fjor hadde
en bredde på 192 centimeter eller mer.
- Skal vi være rustet for fremtiden, bør det i større grad tas
hensyn til majoriteten av biler vi har kjøpt de siste årene, og som vil være
med oss mange år fremover, sier Øyvind Solberg Thorsen.