Tre generasjoner bildemontører. Fra venstre: Anders Greftegreff, Bjarne Brøndbo og Arne Brøndbo

- Kjøper rekordhøyt antall skadebiler til rekordhøye summer

- Bilene som kommer inn er nyere og dyrere enn tidligere, sier Anders Greftegreff i Bil1Din.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyt volum og høy pris har ført til at Bil1Din bare i mars kjøpte forsikringsbiler for 2,3 millioner kroner - fordelt på 1,8 millioner i Midt-Norge og 0,5 millioner på Østlandet.

Det skriver selskapet i en melding i dag.

- Snittprisen i 2021 var 6.500 kroner. I fjor økte den til 11.500, mens den så langt i år er oppe i 16.500 kroner, sier daglig leder Anders Greftegreff i Bil1Din.

- Nå produserer vi flere kvalitetsdeler enn noen gang. Vi ser en klar effekt av at forsikringsbransjen har endret sin policy.

Han sier at mange av bilene som tidligere havnet til oppbygging nå kommer til dem, og at det gjør at dele de selger stadig blir nyere.

- Heldigvis ser vi at interessen for likeverdige, brukte deler øker hos verkstedene i takt med tilgangen.

« Gamechanger»

I desember 2021 kom web-DBS GB fra Bilskadekontoret til Finans Norge med en digital takseringsløsning hvor skadeverkstedene kan sende biltakstene direkte til bildemontørene.

Bil1Din-sjefen mener verktøyet har vært en «gamechanger» for bransjen.

- Det har tatt tid før verktøyet har blitt tatt fullt i bruk av bransjen, men nå kan vi se en tydelig effekt. Det har ført til en raskere og mer direkte kommunikasjon mellom Bil1Din og skadeverkstedene, sier Greftegreff.

God start på 2023: - Fortsetter tendensen, kan det være snakk om så mye som 100.000 deler i året, sier Anders Grefregreff.

- Den har forenklet både logistikk og kommunikasjon, og med gode digitale løsninger er det flere som har fått øynene opp for likeverdige, brukte deler. Det er viktig for oss at det skal være minst like enkelt å bestille en brukt kvalitetsdel som en ny del.

- Da er gode verktøy en viktig del av løsningen, sier han.

Gjennom web-DBS GB har rundt 2.000 bilverksteder tilgang til brukte, likeverdige bildeler. For Bil1Din har det store volumet av forsikringsbiler økt leveringsevnen og kvaliteten på delene. Det har også blitt er standardisering på både deler og leveranse.

- Vi nærmer oss en reell likeverdig opplevelse for skadeverkstedene, sier Bil1Din-sjefen.

- Forskjellen på nye og brukte deler blir mindre og mindre, og med grundig kvalitetskontroll og gode lagringssystemer er vi trygge på delene vi leverer ut.

Heldigvis er bransjen et helt annet sted i dag enn den var da faren min startet med bildemontering på Skage for nesten 50 år siden

Bjarne Brøndbo

Bransjen i voldsom utvikling

Bilbransjen har et mål om å tredoble norske verksteders bruk av brukte deler. Med en så sterk start på året ligger Bil1Din godt an til å nå sitt bidrag.

De siste ukene før påske produserte Bil1Din over 1.200 deler i uka i Namsos, og med oppstarten på anlegget i Røyken er produksjonen oppe i 2.500 deler i uka. Fortsetter tendensen, kan det være snakk om så mye som 100.000 deler i året.

Bjarne Brøndbo ser en rivende utvikling i bransjen og er stolt av profesjonaliseringen Bil1Din har vært gjennom.

- Heldigvis er bransjen et helt annet sted i dag enn den var da faren min startet med bildemontering på Skage for nesten 50 år siden, sier han.

- Det er veldig gledelig å se at flere får opp øynene for at brukte, likeverdige bildeler ikke bare er et bærekraftig alternativ, men også god butikk. Mange av delene er heller ikke særlig brukte.

- Vi har inne tilnærmet nye biler som har gått i underkant av 1.000 kilometer, og da sier det seg selv at forskjellen på en brukt og en ny del ikke er særlig stor, sier Bjarne Brøndbo.