Niels de Gruijter er administrerende direktør for Lotus Cars Europe. I går kunne han invitere til før-åpning for merkets første butikk i Norge.

Lotus Europe-sjefen: - Alt klart for utlevering til kunder

Den første Lotus-butikken i Norge åpner i dag. Agentene er klare, bilene er rett rundt hjørnet – og dette blir finansierings- og leasingpartnere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klokken 12 i dag åpner Lotus sin nye «Flagship Store» i Oslo sentrum formelt for publikum.

Lotus benyttet anledningen til å ta med partnere, agenter, presse og andre spesielt inviterte på åpningsfest i går kveld.

F. v.: Christian Hem er øverste ansvarlig for Lotus i Norge, mens Niels de Gruijter er Europa-sjef for merket.

- Jeg er utrolig stolt av hva teamet her har fått til på så kort tid, sa Christian Hem på scenen i det nye showroomet.

Han er Sales and Network Manager for Lotus i Norge, og den med øverste ansvar for merket her til lands.

- Her skal vi ikke bare vise nye biler, men også biler fra Lotus-historien, lydprodukter fra samarbeidspartner KEF – og vi skal ha arrangement for kunder og samarbeidspartnere, sier Hem.

Ingen tilfeldigheter

Lokasjonen i Nedre slottsgate ligger tett på Karl Johans gate, bare hundre meter fra Lucid-showroomet i Steen & Strøm-bygget.

I samme bygg hadde også Lotus et midlertidig showroom. Det var ikke helt tilfeldig.

- Det er samme gårdeier i dette bygget i Nedre slottsgate og Steen & Strøm-bygget, sier Niels de Gruijter når Bilbransje24 får ham på tomanns-hånd.

Han er administrerende direktør i Lotus Cars Europe, med base i Amsterdam.

- Da fikk vi på plass en midlertidig avtale i Steen & Strøm, sier de Gruijter.

Fritidsklær, undertøy, kosmetikk - og bilbutikk. Nedre slottsgate mellom Karl Johans gate og Grensen har noe for enhver smak.

En lang reise – på ti måneder

Det er bare ti måneder siden Lotus for første gang viste frem elbilen Eletre i Norge, under fjorårets Oslo Motor Show. Deretter har det gått slag-i-slag.

- Det har gått fort, med tanke på alt dere har på plass nå?

- Jeg tror det har gått veldig fort for gårdeier, særlig sammenlignet med andre slike eiendomsprosesser så sentralt, sier de Gruijter.

- Men for oss har det føltes som en lang reise, fra vi fant dette lokalet for et års tid siden og frem til i dag, sier han.

- Alt er klart til kundebilene

Gjennom sommeren har ikke Lotus bare fått på plass showroomet i Oslo sentrum.

Alle de tre salgs- og serviceagentene – Frydenbø i Bergen, Nardo Bil i Trondheim og Autostrada i Skien – er også operative nå. Der er demobiler på plass, fliser lagt på butikkgulvet og teknikere er kurset.

Service-lokasjonen hos Volvo Car Økern er også operativ.

- Vårt eget service og utleverings-senter like utenfor sentrum er også straks klart, sier de Gruijter.

- De første kundebilene kommer i månedsskiftet september/oktober, og hele servicenettverket er operativt til da – over hele Europa, sier han.

Selv om Lotus ikke har egen tilstedeværelse i alle europeiske land, dekker servicenettet hele Europa ved hjelp av mobile service-tjenester.

- Med andre ord: Alt er klart til kundene får biler, sier Lotus Europa-sjefen.

Finans og forsikring

- Hva med finansierings- og leasingpartnere?

- Vi signerer avtale med dem nå i kveld, sier de Gruijter.

Leaseplan skal levere leasingtjenester, mens DNB vil være partner på finansiering.

Vi har ikke noe behov for å tjene provisjoner på forsikringssalg

Niels de Gruijter

Lotus kommer derimot ikke til å ha en dedikert forsikringspartner.

Her gjør de som Lucid, og sørger for at Lotus-modellene ligger inne i de forskjellige forsikringsselskapenes nett-konfigurator.

Deretter er det opp til kundene hvilket selskap de vil signere avtale med.

- Vi har ikke noe behov for å tjene provisjoner på forsikringssalg, sier de Gruijter.