Bruktbil:

Vil bli landsdekkende med unik finansierings-modell

Bruktbilaktøren åpner sin fjerde lokasjon og etablerer eget selskap for salg av fossilbiler. Nå inviterer de «grasrota» til å bli med på bruktbil-satsingen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har lagt en strategi som sier at vi skal ha åtte lokasjoner, plassert over hele Norge, i løpet av fem år.

Det sier Morten Algøy, daglig leder i Marcusbil AS – bruktbilaktøren som har fokusert tungt på Tesla siden 2016.

I dag har Marcusbil heleide avdelinger på Billingstad i Asker, på Gardermoen og i Arendal.

Dette er Marcusbil

Bruktbilaktøren ble etablert av Marcus Inberg i 2008. Han er også majoritets-aksjonær (87 %), mens Henrik Inberg eier de resterende aksjene.

Selskapet gikk «all in» på Tesla i 2016, og driver i all hovedsak med salg av nyere brukte elbiler.

Omsetningen i fjor var 265 millioner, men er forventet å gå noe ned i år grunnet økt andel kommisjonssalg.

Solgte i fjor 798 biler. Ligger an til mellom 700 og 750 biler i år.

- Håpet er å kjøpe to bruktbilforretninger de neste 12 månedene, legger Marcus Inberg til. Han er gründer og majoritetsaksjonær i Marcusbil.

- Vi ser først og fremst etter aktuelle forretninger i Bergen, Trondheim og Stavanger, sier han.

Uvanlig finansieringsgrep

For å få til ekspansjonen har Marcusbil tatt et uvanlig grep – i hvert fall i bilbransje-sammenheng: De har åpnet for folkefinansering.

- Jeg tror ikke noen andre i bilbransjen har gjort dette før, sier Inberg.

Kort fortalt går folkefinansiering på at hvem som helst kan bli investorer i et unotert selskap gjennom plattformen Folkeinvest.

- De fleste går til store aktører eller fond for å finansiere, sier Algøy og legger til:

- Vi tror på å engasjere grasrota som ser på elbil som fremtiden.

Mellom 4 og 7 millioner kroner

Nå, noen dager før investorrunden formelt åpner, er det rundt 400 stykker som har meldt interesse for å bli med som investorer.

Målet er å hente mellom 4 og 7 millioner kroner.

- Vi har allerede to investorer som har garantert for 30 prosent av de 7 millionene, sier Algøy.

- Ellers forventer vi at de fleste vi være mellom 50.000 og 200.000 kroner, sier han.

F. v.: Morten Algøy og Marcus Inberg håper å kunne hente mellom fire og syv millioner kroner i den folkefinansierte emisjonen.

I forbindelse med emisjonen er Marcusbil AS verdsatt til 25 millioner, noe som betyr at drøyt 20 prosent av selskapet kan sitte på «ukjente» hender når folkefinansieringen er gjennomført.

Etablerer eget «fossilbil-selskap»

Marcusbil driver i all hovedsak med elbil, og har tatt en sterk markedsposisjon på brukte Tesla.

Nå etablerer de et eget selskap som skal ta hånd om fossilbilene – i hovedsak innbyttebiler – for å rendyrke Marcusbil som elbil-konsept. Selskapet heter M Car AS.

- Marcusbil blir nyere elbiler, mens M Car tar seg av fossilbiler og eldre elbiler som er utenfor garantitid, sier Algøy.

- Vi må håndtere fossilbiler for å kunne selge elbiler, legger Inberg til.

- Dere har tidligere lagt mange egg i «Tesla-kurven», gjør det noe med sårbarheten deres?

- Vi brant oss litt på det som skjedde i januar, men vi hadde heldigvis et ganske moderat lager på det tidspunktet, sier Algøy.

- Men vi ser også at Tesla-bilene har svært rask omløpshastighet hos oss. Snittet er på rundt 60 dager – for Tesla er det under en måned.

- Vi skal sørge for at de som driver på de lokale avdelingene kan gjøre det de syns er gøy: Å selge og kjøpe bil, sier Marcus Inberg.

Åpner fjerde avdeling i høst

I sommer meldte lokalavisa Romsdals Budstikke at Marcusbil etablerer seg i Vestnes, en times kjøring nord for Ålesund og en halvtimes fergetur sør for Molde.

Her skal Marcusbil i høst åpne ny bruktbilbutikk i samarbeid med den lokale aktøren Løviknes Caravan. Marcusbil AS eier 60 prosent, mens Løviknes har de resterende 40 prosent.

- Dette er en modell vi ønsker i videre ekspansjon også, sier Algøy.

- Vi ønsker å være majoritetsaksjonær, men vil ha med de som har lyst å skape noe, sier han.

Tesla er hovedfokuset til Marcusbil ...
... men andre elbiler av nyere dato er heller ikke å forakte.

Marcusbil har etablert sentrale funksjoner for innkjøp, økonomi og markedsføring, som alle avdelingene kan benytte seg av.

- Vi skal sørge for at de som driver på de lokale avdelingene kan gjøre det de syns er gøy: Å selge og kjøpe bil, sier Inberg.

Marcusbil har rundt 50 biler gående i bil-abonnement - alle av normal størrelse.

- Hvor langt unna er dere å vokse med flere avdelinger?

- Det kan komme ganske fort. Men akkurat nå er fokuset på åpningen på Vestnes og M Car, sier Inberg.

- Men dere har konkrete prospekt på bordet?

- Ja, det har vi. Et par stykker som er helt konkrete, sier han.

Flere ser på alternative eierskap

I tillegg til å finne nyere bruktbiler på det åpne privatmarkedet, har Marcusbil også avtaler med flere forhandlere som ønsker å avhende Tesla-innbyttebiler så fort som mulig.

De kjøper også nybiler direkte fra Tesla.

- Dette er gode utleiebiler, som igjen blir gode bruktbiler etter endt leie, sier Inberg.

Per i dag har bruktbilaktøren rundt 50 biler ute på bilabonnement, noe de tilbyr gjennom Finn-tjenesten Honk. Marcusbil formidler også leasing av bruktbiler.

De mener de innstrammede lånereglene gjør slike tjenester enda mer aktuelle.

- Vi merker at flere lån blir avvist nå enn før, sier Algøy.

Det stemmer godt med det flere finansieringsselskap fortalte Bilbransje24 tidligere denne uken.

- Da er det fint at vi kan teste slike løsninger, og kanskje få flere over på leasing, sier Algøy.