Vil bli landsdekkende med unik finansierings-modell
Bruktbilaktøren åpner sin fjerde lokasjon og etablerer eget selskap for salg av fossilbiler. Nå inviterer de «grasrota» til å bli med på bruktbil-satsingen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi har lagt en strategi som sier at vi skal ha åtte
lokasjoner, plassert over hele Norge, i løpet av fem år.
Det sier Morten Algøy, daglig leder i Marcusbil AS –
bruktbilaktøren som har fokusert tungt på Tesla siden 2016.
I dag har Marcusbil heleide avdelinger på Billingstad i
Asker, på Gardermoen og i Arendal.
Dette er Marcusbil
Bruktbilaktøren ble etablert av Marcus Inberg i 2008. Han er også majoritets-aksjonær (87 %), mens Henrik Inberg eier de resterende aksjene.
Selskapet gikk «all in» på Tesla i 2016, og driver i all hovedsak med salg av nyere brukte elbiler.
Omsetningen i fjor var 265 millioner, men er forventet å gå noe ned i år grunnet økt andel kommisjonssalg.
Solgte i fjor 798 biler. Ligger an til mellom 700 og 750 biler i år.
- Håpet er å kjøpe to bruktbilforretninger de neste 12
månedene, legger Marcus Inberg til. Han er gründer og majoritetsaksjonær i Marcusbil.
- Vi ser først og fremst etter aktuelle forretninger i
Bergen, Trondheim og Stavanger, sier han.
Uvanlig finansieringsgrep
For å få til ekspansjonen har Marcusbil tatt et uvanlig grep
– i hvert fall i bilbransje-sammenheng: De har åpnet for folkefinansering.
- Jeg tror ikke noen andre i bilbransjen har gjort dette
før, sier Inberg.
Kort fortalt går folkefinansiering på at hvem som helst kan
bli investorer i et unotert selskap gjennom plattformen Folkeinvest.
- De fleste går til store aktører eller fond for å finansiere,
sier Algøy og legger til:
- Vi tror på å engasjere grasrota som ser på elbil som
fremtiden.
Mellom 4 og 7 millioner kroner
Nå, noen dager før investorrunden formelt åpner, er det
rundt 400 stykker som har meldt interesse for å bli med som investorer.
Målet er å hente mellom 4 og 7 millioner kroner.
- Vi har allerede to investorer som har garantert for 30
prosent av de 7 millionene, sier Algøy.
- Ellers forventer vi at de fleste vi være mellom 50.000 og
200.000 kroner, sier han.
I forbindelse med emisjonen er Marcusbil AS verdsatt til 25
millioner, noe som betyr at drøyt 20 prosent av selskapet kan sitte på «ukjente»
hender når folkefinansieringen er gjennomført.
Etablerer eget «fossilbil-selskap»
Marcusbil driver i all hovedsak med elbil, og har tatt en
sterk markedsposisjon på brukte Tesla.
Nå etablerer de et eget selskap som skal ta hånd om
fossilbilene – i hovedsak innbyttebiler – for å rendyrke Marcusbil som
elbil-konsept. Selskapet heter M Car AS.
- Marcusbil blir nyere elbiler, mens M Car tar seg av fossilbiler
og eldre elbiler som er utenfor garantitid, sier Algøy.
- Vi må håndtere fossilbiler for å kunne selge elbiler,
legger Inberg til.
- Dere har tidligere lagt mange egg i «Tesla-kurven»,
gjør det noe med sårbarheten deres?
- Vi brant oss litt på det som skjedde i januar, men vi
hadde heldigvis et ganske moderat lager på det tidspunktet, sier Algøy.
- Men vi ser også at Tesla-bilene har svært rask omløpshastighet
hos oss. Snittet er på rundt 60 dager – for Tesla er det under en måned.
Åpner fjerde avdeling i høst
I sommer meldte lokalavisa Romsdals
Budstikke at Marcusbil etablerer seg i Vestnes, en times kjøring nord for
Ålesund og en halvtimes fergetur sør for Molde.
Her skal Marcusbil i høst åpne ny bruktbilbutikk i samarbeid
med den lokale aktøren Løviknes Caravan. Marcusbil AS eier 60 prosent, mens
Løviknes har de resterende 40 prosent.
- Dette er en modell vi ønsker i videre ekspansjon også, sier
Algøy.
- Vi ønsker å være majoritetsaksjonær, men vil ha med de som
har lyst å skape noe, sier han.
Marcusbil har etablert sentrale funksjoner for innkjøp, økonomi
og markedsføring, som alle avdelingene kan benytte seg av.
- Vi skal sørge for at de som driver på de lokale avdelingene
kan gjøre det de syns er gøy: Å selge og kjøpe bil, sier Inberg.
- Hvor langt unna er dere å vokse med flere avdelinger?
- Det kan komme ganske fort. Men akkurat nå er fokuset på
åpningen på Vestnes og M Car, sier Inberg.
- Men dere har konkrete prospekt på bordet?
- Ja, det har vi. Et par stykker som er helt konkrete, sier
han.
Flere ser på alternative eierskap
I tillegg til å finne nyere bruktbiler på det åpne
privatmarkedet, har Marcusbil også avtaler med flere forhandlere som ønsker å
avhende Tesla-innbyttebiler så fort som mulig.
- Dette er gode utleiebiler, som igjen blir gode bruktbiler
etter endt leie, sier Inberg.
Per i dag har bruktbilaktøren rundt 50 biler ute på
bilabonnement, noe de tilbyr gjennom Finn-tjenesten Honk. Marcusbil formidler
også leasing av bruktbiler.
De mener de innstrammede lånereglene gjør slike tjenester
enda mer aktuelle.
- Vi merker at flere lån blir avvist nå enn før, sier Algøy.