Fv: Knut Martin Breivik og Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund.
NBF med to nye bransjeutvalg
Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
- Det er
viktig for oss å få innspill fra våre medlemmer for å sikre at vi jobber med de
rette sakene, sier Knut Martin Breivik til Bilbransje24.
Han er
avdelingsleder med ansvar for drift ut utvikling i NBF.
- Et
bransjeutvalg for servicemarkedet har vi hatt på blokka i lang tid. I
utgangspunktet tenkte vi å etablere et slags «verkstedutvalg», men fant ut at
dette høres litt gammeldags ut, legger han til.
Bredt sammensatt
Det nye bransjeutvalget består av totalt seks medlemmer, hvorav to merkeforhandlere,
to representanter for frie verksteder, en tungbilaktør samt en glassaktør.
- De seks
er Brennes Auto og Møller Bil fra merkeforhandlersiden. Team Verksted og
Mekonomen representerer frie verksteder, mens Teknisk Bureau ivaretar
interessene til de tunge kjøretøyene og Riis Bilglass er glassaktørenes stemme,
sier Breivik.
- Dette er
alle representanter for aktører som har «skoene på», og da får vi innspill på
hva som er viktig å jobbe med for NBF.
Breivik
sier at bransjeutvalget skal arbeide på et overordnet nivå.
- Det
skjer så mye om dagen, at vi mener det kan være nyttig å diskutere de felles
utfordringene. Samtidig er det viktig å presisere at utvalget ikke skal
diskutere konkurransesensitive ting.
- Hvor
ofte skal utvalget møtes?
- Planen for
hvor ofte vi skal møtes er basert på hva som kommer på agendaen, men i
utgangspunktet vi ser for oss tre til fire møter i året. Har hatt to møter så
langt i år. Det tredje møtet blir etter Bilbransjens Dager. Fra NBF deltar Knut
Ole Magistad og jeg, sier Breivik.
Fire forhandlerforeninger med i utvalget
Det andre
nye bransjeutvalget er for forhandlerforeninger.
Tidligere har NBF invitert de
ulike forhandlerforeningene til møte litt «ad hoc». Nå blir dette satt mer i
system.
- Det er
fire forhandlerforeninger som nå er medlemmer i det nye bransjeutvalget, sier
Tore Rylander.
Han er
fagsjef for bilsalg i NBF.
De fire
er Volvo Forhandlerforening, Ford Forhandler-foreningen, Toyota Forhandleres
Forening (Toffo) og Peugeot Forhandlernes Forening.
- Vi er helt i startfasen, og
har så langt hatt et møte. Ambisjonen er at vi skal ha et par møter i året,
sier fagsjefen.
Rylander
legger til at det er opp til foreningene om det er daglig leder eller
styreleder i forhandlerforeningene som stiller på møtene. I likhet med
bransjeutvalget for servicemarkedet skal heller ikke forhandlerforeningsutvalget
snakke om saker som angår konkurransen medlemmene imellom.
- Vi
ønsker et fora hvor vi kan diskutere saker som ikke er konkurranserelatert, men
saker og utfordringer av mer generell karakter. Et godt eksempel på det er eksempelvis
agentmodellen, sier Rylander.
Flere
ulike arbeidsgrupper
I tillegg
til de to nyopprettede gruppene har NBF også arbeidsgruppe for skade og lakk,
en for bilsalg og en for HMS.
- Vi har
også hatt en ressursgruppe på bilpolitikk, samt en ressursgruppe på brukte
deler. I tillegg har vi en bransjegruppe for nyttekjøretøy som er samarbeid med
tungvogngruppen til Bilimportørenes Landsforening.
- Denne gruppen er mer en toppledergruppe., og gruppen ble etablert fordi vi så at det er en tett integrasjon mellom import
og distribusjon når det gjelder tunge kjøretøyer, sier Knut Martin Breivik.