Neste år gjelder andre regler for eksport av bruktbiler.Illustrasjonsfoto: Odd Erik Skavold Lystad
Så mye kuttes eksport-refusjonen i 2024
Neste år blir det store endringer i refusjon av avgiftene ved eksport av brukte biler - i noen tilfelle blir beløpet halvert. Dette blir nivået på en rekke modeller i bruktmarkedet.
Tidligere har reglene vært at refusjonsbeløpet beregnes ut ifra avgiftssatsene på det tidspunktet når bilen eksporteres. Neste år skal det beregnes ut ifra tidspunktet da bilen ble registrert første gang.
Dette gir store utslag i refusjonsbeløpet for en rekke bilmodeller.
Det viser en oversikt Bilbransje24 har utarbeidet på bakgrunn av tall for dagens avgifter og historisk innbetalte engangsavgifter på en rekke biler, beregnet av Skatteetaten med data fra Statens vegvesen.
Mer enn halvert refusjon
Blant de rundt 60 bilmodellene Bilbransje24 har sjekket, er det en
seks år gammel Land Rover Discovery med 3-liters dieselmotor som kommer «dårligst» ut.
Der man i dag får nesten 288.000 kroner i avgiftsrefusjon
ved eksport, må man fra nyttår «nøye seg» med drøyt 137.000 kroner på denne bilen.
Det er mer enn en halvering av refusjonssummen.
2015-modeller av Subaru Forester med dieselmotor og 2021-modell Toyota RAV4 som ikke-ladbar hybrid får også omtrent halvert refusjonsbeløpet neste år.
I andre enden finner vi biler som Ford Fiesta (2018) og Renault Megane (2019), som nesten ikke får endring - men dette er biler som i utgangspunktet har veldig lav engangsavgift.
Beregning av refusjon ved eksport i 2023 og 2024
Utgangspunktet for beregning av refusjonsbeløpet i 2023 er engangsavgiften (inkl. vrakpant) slik den ville vært ved import av identisk kjøretøy på utførselstidspunktet,
med fradrag basert på bilens alder.
Fra 2024 blir beregning av refusjonen endret, ved at beløpet
beregnes ut fra den avgiften som ble betalt da kjøretøyet var nytt (første
gangs registrering).
Avgiftene som danner grunnlag i beregningen av refusjonsbeløpene for 2023
og 2024 i tabellen over er innhentet fra Skatteetaten, med data fra Statens
vegvesen (pr. 12. desember 2023). Det tas forbehold om feil eller mangler i datasettet, tallene her er kun veiledende.