AutoIndex 2024:

Tettere i toppen: Toyota og BMW puster Lexus i nakken

Forskjellen på de beste og dårligste krymper - og på ett område har et annet bilmerke overtatt «tronen» fra Lexus. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner i AutoIndex 2024 her.

Publisert

For 13. år på rad går Lexus til topps i den prestisjetunge kundetilfredshets-undersøkelsen AutoIndex.

Men Lexus’ prestasjoner er ikke lenger i en «egen liga». Merkets totalscore endte denne gangen på 903 poeng, ned 29 poeng fra 2023.

For fjerde gang på rad er Toyota nummer to, mens BMW som ble nummer fire bak Volvo i fjor, tok skrittet opp igjen på pallen i år.

I underkategorien «lojalitet til merket» gikk BMW helt til topps - mer om det nedenfor.

Gjennomsnittet for alle bilmerkenes totalscore var denne gangen er 842 poeng - en tilbakegang på 6 poeng fra 2023.

Av de 23 bilmerkene som deltar i årets undersøkelse oppnår 16 færre poeng enn i fjor, mens seks merker har fremgang (Polestar er med for første gang).

Tre ned for Møller-merkene

Alle de tre Møller-merkene faller tre plasser tilbake i årets undersøkelse - Audi fra 10. til 13. plass, Skoda fra 13. til 16. og Volkswagen fra 16. til 19. plass.

Norges nest største personbilmerke har denne gangen kun fire merker bak seg på listen - hvorav tre av dem er fra Bertel O. Steen; Peugeot (20), Citroën (21) og Opel (22).

Ellers er det verd å merke seg en fellesnevner ved de fire merkene som topper tabellen i år: Bilia representerer samtlige. Forhandleren ble for øvrig også «beste bilhus» i Norsk Kundebarometer 2024.

- Lexus-sjefen: - Dette skjerper oss

Årets undersøkelse bekrefter Toyota/Lexus-organisasjonens dominans, men avstanden til «utfordrerne» har krympet.

Vi har selv bidratt til skyhøye forventninger fra våre kunder, og det er helt naturlig at vi møter tøffere konkurranse

Jan Christian Holm

- Etter å ha vært soleklart best i 13 år, skulle det bare mangle at vi får konkurranse fra flere.

Det sier den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm til Bilbransje24.

- Men vår ambisjon er å fortsette å toppe denne kåringen, legger han raskt til.

- Vi har selv bidratt til skyhøye forventninger fra våre kunder, og det er helt naturlig at vi møter tøffere konkurranse.

- Dette skjerper oss, og vi skal gjøre alt for å fortsette å innfri våre kunders forventninger i tiden som kommer.

Lexus-sjefen understreker at de ikke tar det for gitt å toppe listene hvert år.

- Vi legger mye innsats og stolthet i å gi de beste kundeopplevelsene. Vi har veldig høy score på kjøpsopplevelse og service, og det er disse kategoriene vi kan påvirke mest her i Norge, sier Jan Christian Holm.

-

BMW til topps på lojalitet til bilmerket

BMW Group Norway, BMW Financial Services Norway og BMW retail partners i Norge mottar AutoIndex Loyalty Award 2024

Nedenfor er resultatene fra underkategorien «lojalitet til merket» presentert separat. Disse utgjør 20 prosent av totalresultatene i undersøkelsen.

Gjennomsnitt-score for alle bilmerkene i denne underkategorien er 798 poeng - som er 4 poeng lavere enn i 2023.

I år har det skjedd et «tronskifte» på lojalitets-toppen- BMW har overtatt fra Lexus, som med ett poengs margin til Toyota lander på andre plass i år.

Den største fremgangen har Nissan (+47 poeng), fulgt av Suzuki (+32) og Mitsubishi (+25).

Motsatt vei går Mazda (-35 poeng), Volkswagen (-34), Audi (-28) og Skoda (-28).

Om AutoIndex

Undersøkelsen, som gjennomføres av Loyalty Group i Danmark, Sverige og Norge, avdekker private bileieres opplevelse av og tilfredshet med sin bil, forhandler og verksted. Har vært gjennomført i Norge siden 2003.

Den norske delen av 2024-undersøkelsen er gjennomført i februar-mars og basert på svarene fra i alt 4.537 eiere av inntil fire år gamle privatbiler (inkl. private leasingtakere).

De til sammen over 200 spørsmålene er delt inne i fire kategorier, som slås sammen til en hovedindex (totalresultater):

  • Bilen og kjøreopplevelsen
    (Teller 40 %)
  • Forhandleren og opplevelsen
    rundt kjøpet (20 %)
  • Lojalitet til merket (20 %)
  • Service på verkstedet (20 %)