AutoIndex 2024:

Mikkel Korntved er administrerende direktør i Loyalty Group, som står bak AutoIndex-undersøkelsene.

AutoIndex-sjefen: Må være mer «på» enn før

Nye aktører utfordrer bilbransjen. Men for raske kostnadskutt hos de etablerte kan gjøre det vanskelig å skape gode - og helt avgjørende - relasjoner til kundene, advarer Mikkel Korntved.

Publisert

- Vi vet fra tidligere undersøkelser at kriser som påvirker lommeboka gjør forbrukerne mer kritiske, sier Mikkel Korntved til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør i Loyalty Group, som i mer enn 20 år har gjennomført AutoIndex-undersøkelsen for det norske, svenske og danske bilmarkedet.

- Og dette ser vi enda sterkere i år, legger han til.

Samtidig gjør nye aktører, høy produksjonskapasitet og aggressiv prising at de etablerte aktørene må være mer «på» enn tidligere, mener Korntved.

Han peker på at det enkleste er å ty til priskutt, men advarer samtidig mot å tro at det er løsningen.

- Det nye konkurransebildet betyr at kampen om å skape den beste relasjonen til kundene blir enda viktigere.

- Hvis de ikke klarer dette, vil problemene bli enda større enn det de har opplevd med for eksempel Tesla, sier Korntved.

- Har skåret «inn til beinet»

AutoIndex-sjefen mener det er både riktig og sunt for virksomheter å «fjerne overflødig fett», men peker på risikoen ved å ta dette for langt.

Hvis de ikke klarer dette, vil problemene bli enda større enn det de har opplevd med for eksempel Tesla

Mikkel Korntved

- I krisetider kan en rekke gode initiativer bli kuttet unødvendig hard, sier han og tegner et bilde:

- Det skjæres ofte «inn til beinet» i organisasjonen, men da er det lett at både nødvendige muskler og sener følger med. Slik kan det oppleves, og det er slett ikke bra.

Korntved peker på erfaringene de har med private importører, både i Norge og Danmark, som han mener har reagert kraftigere og raskere med kostnadskutt enn de fabrikkseide.

- En slik «krisehåndtering» påvirker organisasjonen negativt, og det vil veldig fort forplante seg til dårlige kundeopplevelser.

Kanskje burde mer av de betydelige overskuddene de siste årene heller fungere som en buffer

Mikkel Korntved

- Kanskje burde mer av de betydelige overskuddene de siste årene heller fungere som en buffer, i stedet for å gå til raske - og av og til for raske - kostkutt.

- For denne tilstanden er veldig vanskelig snu når virksomheten skal agere offensivt og legge på seg igjen.

- Jeg mener det er noe i utsagnet om at man kan spare seg fra fiasko, men ikke til suksess, sier Mikkel Korntved.