Nå kjører elbilene fra bensinbilene i den norske personbil-bestanden - men fortsatt er det flest dieselbiler på veiene.

Bilparken: To milepæler denne måneden

Nå «krysser linjene» for bensin- og elbiler og ved utgangen av september vil det være færre enn en million dieselbiler på veiene i Norge. Her ser du endringene på de største bilmerkene.

Publisert
  • Denne måneden vil det være for første gang være flere elbiler enn bensinbiler i den norske bilparken.
  • Antall personbiler med dieselmotor vil i løpet av september ha falt til under 1 million.

Det viser denne «mini-analysen» Bilbransje24 har gjort basert på ferske tall fra OFV Statistikk, som med daglige oppdateringer følger utviklingen i bilbestanden i Norge.

Historisk lavt antall nye bensin- og dieselbiler, kombinert med rekordhøy elbil-andel av nybilsalget, gjør at sammensetningen av bilparken er i kraftig endring.

Dette har ikke skjedd over natten, men som grafene i denne saken illustrerer har utviklingen blitt tydeligere etter hvert som stadig flere «rene fossil-biler» biler blir vraket, og erstattet med hybrid- og elbiler.

Diesel-topp i 2017

Diesel-andelen av nybilsalget bygget seg gradvis opp fra årtusenskiftet. Men med god hjelp av gunstigere engangsavgift fikk salget av dieselbiler en boost i 2006, en effekt som varte i nærmere 10 år i nybilsalget.

Bestanden av personbiler med dieselmotor nådde toppen i 2017, hvor antallet var nær 1,3 millioner. Det tilsvarte drøyt 47 prosent av den samlede bilparken.

Siden den gang har lavt salg gitt netto avgang på til sammen nesten 300.000 biler, og innen utgangen av september vil antall personbiler med dieselmotor på norske veier ha falt til under 1 million.

I dag utgjør dieselbilene snaut 35 prosent av personbilparken.

Bensin-avskalling

Før diesel-boomen var det bensinbilene som dominerte markedet.

Bestanden av «rene» bensinbiler (ikke hybrider) peaket med 1,6 millioner i 2005, og 8 av 10 biler på norske veier var bensindrevne.

I løpet av de siste 12 månedene har antallet blitt redusert med 46.000 biler, til 755.000 biler, og bensin-andelen er i dag 26,3 prosent.

Elbiler fra 2011

Elbil-alderen i Norge startet i realiteten med registrering av drøyt 1.000 eksemplarer av lille, rare Mitsubishi i-MiEV i 2011.

Siden den gang er det til sammen kommet 725.000 nye, og i tillegg 78.000 bruktimporterte elektriske personbiler til Norge.

I dag er bestanden på 751.000 biler, og elbilene utgjør 26,2 prosent av bilparken.

Fortsatt vekst i ikke-ladbar hybrider

Fram til 2007 var hybrider nærmest en kuriositet på registreringsstatistikken.

Men med starthjelp av Toyota Prius (og i en lang periode noe avgiftsinsentiver) har bestanden av ikke-ladbare hybrider vokst hvert år, fra snaut 1.000 biler i 2006 og til i overkant av 156.000 biler i dag.

De ikke-ladbare hybridene utgjør nå 5,4 prosent av bilparken.

Med fortsatt noe påfyll gjennom salg av nye er det grunn til å forvente at bestanden av ikke-ladbare hybridbiler fortsatt vil vokse i noen tid fremover.

12 år med ladbare hybrider

Fra de første kom til landet i 2012 er det gjennom årene registrert 202.000 nye og i tillegg importert nær 18.000 brukte ladbare hybrider.

Gode avgiftsinsentiver, som også ga gunstige leasingpriser, bidro til at salget på det meste var på over 38.000 biler (2021). Fra 2024 er avgiftsfradragene «nullet ut», og ladbare hybrider utgjør nå kun 1-2 prosent av nybilsalget.

Pr. i dag ruller nær 209.000 ladbare hybrider på norske veier, og utgjør 7,3 prosent av bilparken. Bestanden er relativt ung, og den forventes fortsatt å vokse noe i tiden fremover.