F. v.: Økonomidirektør Anders Lind og administrerende direktør Christian Stenbo i Birger N. Haug.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Birger N. Haug fjerner fire bilmerker - slik skal «skuta snus»
STORT INTERVJU: Viktige avklaringer om forhandlerkonsernets fremtid gjør at den ferske direktøren kan se fremover. Nå tar Christian Stenbo grep for å snu fjorårets tap på 85 millioner kroner.
Nå tar den ferske direktøren grep: Merkeporteføljen skal halveres.
Ut går de siste tilskuddene; BYD, Maxus, Isuzu og Seres – og dermed står de igjen
med det Stenbo kaller «kjernevirksomheten»: Nissan, Hyundai, Subaru og MG.
- Med åtte merker har vi vært for tynt spredt utover. Det er
åtte systemer, åtte forskjellige løsninger, sier Stenbo til Bilbransje24.
- Dette er en kompleks vurdering vi har gjort, med tanke på
merkene og hva de har levert, sier han.
Ifølge Stenbo «velger de bort» et par hundre biler i året i
volum.
- Men det handler om mer enn det. Vi har også sett på
servicemarkedet og vogngjennomgangene – ja, alle betingelsene som ligger i å
representere disse merkene. Hele bildet, sier han.
De jublet nok ikke hos MG da vi tok inn BYD
Christian Stenbo
Formelt ble oppsigelsene til importøren levert i forrige uke,
og nå venter en oppsigelsesperiode på inntil 24 måneder – avhengig av videre
dialog med RSA og Autoisme.
- Har dere opplevd noe press eller negative
tilbakemeldinger fra BYD eller MG at de står «side om side» i salgslokalet?
- Det er klart at mange kinesiske produsenter ikke liker å
stå ved siden av hverandre, og de jublet nok ikke hos MG da vi tok inn BYD.
- Men det har ikke vært noen utslagsgivende faktor for det
valget vi har tatt, sier Stenbo.
Beholder tre topp ti-merker
Med de fire gjenstående merkene mener Stenbo at de er bedre
rustet for fremtiden.
- Tre av de merkene vi beholder er topp ti-merker på
registreringsstatistikken, sier han.
- Samtidig er det følelser involvert – Nissan har vi
samarbeidet med i over 40 år. Hyundai har vært et solid samarbeid siden 2017.
MG har en naturlig kobling høyere i «hierarkiet», og Subaru har fortsatt stort
volum i bilparken som vi skrur på, sier forhandlersjefen.
MG-importør Norwegian Mobility Group er 50 prosent eid av
Gill Gruppen-selskapet Pongo AS, og 50 prosent av eierselskapet til Birger N. Haug;
Haug-familieselskapet Fekjan Invest AS.
- Valget om å redusere merker er med tro på at vi skal
levere bedre på alle fronter, sier Stenbo.
- Det er også en erkjennelse av at vi ikke har levert godt
nok på kundeopplevelser, delvis grunnet at det har tatt for mye energi å ha så
mange merker, sier han.
Han mener det ikke står på merkene i seg selv.
- Vi håper jo BYD som merke gjør det bra – og det tror jeg
de kommer til å gjøre også, både i Norge og Europa.
- Så klarer helt sikkert andre å lykkes bedre med BYD enn
oss, vi har ikke klart å holde fokuset som kreves, sier Stenbo.
Brutalt 2023 - mot null i år
Fjoråret ble et brutalt år for Birger N. Haug.
Forhandlervirksomheten omsatte for 2,8 milliarder, og endte med et resultat før skatt på minus 79 millioner
kroner – tar man med bilutleievirksomheten endte de 85 millioner i minus.
- Vi kommer fra et regnskapsår med store minus, men har
gjort mye siden da.
Det sier Anders Lind, økonomidirektør i Birger N. Haug.
- Vi har justert lagersituasjonen på nye og brukte biler, vi
har fokusert på kostnadene og vi har snudd og vendt på alt vi har for å sitte
igjen med mest på bunn, sier han.
- Vi styrer foreløpig mot et nullresultat. Det har vært
jobbet veldig godt hittil i år, og basert på det vi vet om årets siste måneder
normalt sett, tilsier det at vi skal klare det, sier Lind.
- Det er en formidabel innsats – og en bragd av hele gjengen
å dra i land dette med så mange faktorer som river og sliter i hverdagen,
legger Stenbo til.
- Har dere vært nødt å gjøre noe med bemanningen?
- Vi har hatt noen naturlige avganger som i noen tilfeller
ikke har blitt erstattet, men vi har ikke verken gjort eller planlagt for noen
bemanningsjusteringer grunnet grepene vi tar nå, sier Stenbo.
I lang tid har Birger N. Haug-eierne «sondert terrenget» for
et mulig salg av forhandlervirksomheten, men foreløpig ikke landet på noen
avklaring.
Nå har de bestemt seg for å legge salgstankene på is – og neste
generasjon i Haug-familien har ytret ønske om å fortsette driften av det
tradisjonsrike forhandlerselskapet.
- Da jeg takket ja til denne jobben i mai var det fortsatt
åpent om forhandleren skulle selges, sier Stenbo.
- Jeg oppfatter at de ansatte er glade for at det har kommet
en avklaring på dette, sier han.
Christoffer Haug, sønn av Petter Haug, tiltrer nå som ny
daglig leder for Birger N. Haug Drammen. Han har vært «hele livet» i
BNH-systemet, og har de siste tre årene vært produksjonssjef ved konsernets anlegg i Røyken.
Samtidig har Leonid Trufanov overtatt som leder for konsernets bilutleievirksomhet. Trufanov har hatt en rekke roller i BNH-systemet, og er «bonussønn»
av Carl-Einar Haug.
Blant grepene Birger N. Haug gjør for å fokusere mer på
kjernevirksomheten er å skalere ned bilutleievirksomheten.
- Inn mot årsskiftet 2023/2024 hadde vi 450 biler i
utleieparken vår, sier Lind.
- Styret har gjort en beslutning om å redusere til rundt 300
biler, og minimere aktiviteten i ekstern utleie, sier han.
Det inkluderer konsernets virksomhet i bilabonnement. Nå er
det i hovedsak erstatningsbiler, demobiler og andre interne kjøretøy i
utleieparken.
Vi har så mange konkurrenter i leiebil-markedet at det ikke har vært mulig for oss å kjempe i det segmentet
Anders Lind
- Det blir et oppryddingsår også for bilutleie, og vi har så
mange konkurrenter i det eksterne markedet at det ikke har vært mulig for oss å
kjempe i det segmentet, sier Lind.
- Er det aktuelt med nye leietakere i toppetasjen?
- Nei, ikke på kort eller mellomlang sikt, i hvert fall. Da
må vår egen rigg være bedre på plass først, sier Stenbo.
- Med Bilia ute og fire merker på vei ut – dere har god
plass her i Bærum?
- På en måte er det romslig her, men bruktbil er et viktig
område for Birger N. Haug og de ønsker seg mer plass, sier forhandler-sjefen.
- I tillegg er det krav fra merker og importører vi ikke
kommer unna, så vi jobber med forskjellige «setup», sier han.
Blant de fire merkene konsernet beholder, har to av dem
dedikerte bruktbilprogram: Hyundai Promise og Nissan Intelligent Choice.
- Vi kommer til å se nærmere på disse bruktbilprogrammene, det
er noe vi har satt på agendaen. Det er helt klart fornuftig, sier Stenbo.
Birger N. Haug var også tidlig ute med såkalte «outlet»-konsept
for rimeligere bruktbiler.
- Dere har fått kritikk av forbrukerpressen for hvordan
dere håndterer salg av en del outlet-biler – med manglende tilstandsrapporter
og avvisende holdning til reklamasjon. Hva sier dere til det?
- Vi har gått opp den outlet-løypa grundigere så vi skal
slippe slike saker, sier Stenbo.
- Det er ingen unnskyldning, men vi har hatt mye å holde på
med, legger Anders Lind til.
- Nå legger vi bak oss et år med mye opprydding, og det er
ikke bare merke-sammensetningen som har innvirket – det har generelt vært mye å
håndtere på en gang, sier han.
- Alt handler om hva det er vi tror vi klarer å levere gode
kundeopplevelser på, og for å få til det reduserer vi kompleksiteten for oss
selv, sier Christian Stenbo.