Etter modell fra eiendomsannonsene skal bruktbilaktørene velge mellom tre annonsepakker for alle annonser de publiserer, med en bindingstid på 30 dager.
De tre pakkene kalles «Basis», «Pluss» og «Premium», og inneholder forskjellige tjenester Finn.no i dag tilbyr som «ekstrautstyr» til ordinære bil-annonser.
Dette inkluderer er blant annet «Diagnoseporten», som inkluderes i full versjon i Premium-pakken, og begrenset versjon i Basis- og Pluss-pakkene.
Les mer: Detaljer og priser på de ulike nivåene kan ses på Finn Motors egne nettsider her.
Øker mellom 16 og 70 prosent - men ...
I dag er grunnprisen for en Finn-annonse 515 kroner. Finn gir rabatter ved forskjellige innslagspunkt basert på antall annonser publisert løpende de siste 365 dager.
Fra og med 1. januar vil grunnprisen for en annonse i Basis-pakken være 599 kroner.
- I våre
beregninger ser det ut som det kan være en økning i annonsepris på bil fra 16
til 70 prosent avhengig av hvilken pakke man velger, sier Ole Martin Westgaard
til Bilbransje24.
Jeg registrerer at Finn.no har gjennomført betydelige prisøkninger både for bil og eiendom
Ole Martin Westgaard
Han er
aksjeanalytiker i DNB Markets, og har Schibsted som et av selskapene i sin portefølje.
- Vi har kalkulert en prisøkning på omkring 16 prosent for «Basis», 49 prosent på «Pluss» og 70 prosent på «Premium», sier Westgaard.
Dette tar utgangspunkt i at en bruktbilaktør velger samme pakke for alle annonser, og ikke varierer gjennom året. Se tabell nederst i saken for hvordan prisøkningene kan slå ut med forskjellig «miks» mellom pakkene.
Westgaard tar også forbehold om at de forskjellige tjenestene som er inkludert i pakkene gjør at prisøkningen reelt sett kan være noe lavere - avhengig av hvilke tilleggstjenester den enkelte bruktbilaktør velger å kjøpe i dag.
- Jeg
registrerer at Finn.no har gjennomført betydelige prisøkninger både for bil og
eiendom fra og med januar neste år, legger Westgaard til.
NBF: - Bekrefter våre bekymringer
Da Finn.no tidligere denne
måneden offentliggjorde sine planer om innføring av «pakkeløsninger» for
annonsering av bil, reagerte NBF kraftig.
- Denne analysen fra DNB
Markets bekrefter våre bekymringer, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen til
Bilbransje24 i dag.
Han påpeker det er innført
kompliserende koblinger mellom de ulike produktene, som det tar tid å kalkulere
nøyaktig virkningen av.
- Men basert på det vi så
langt har hatt tid til å analysere, ser det på ingen måte ut som DNB Markets
har tatt for hardt i, snarere tvert imot, sier Stig Morten Nilsen.
Bilbransje24 har i dag forsøkt å komme i kontakt med leder i Finn Motor, Jens Hauglum. Han har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.