- Senker terskelen for bildeling

Med appen «Lettlånt» vil Gjensidige gjøre det enklere for privatpersoner å låne bort bilen.

Publisert

- Selv om den er forsikret, kan det bli dyrt for eieren og ubehagelig å ta praten om hvem som skal betale hvis bilen som lånes bort blir skadet, sier Kim Wikan Barth til Bibransje24.

Han er direktør Nyskaping og vekst i Gjensidige.

Vi håper vi å kunne stimulere til bedre utnyttelse av bilene som allerede er der.

Kim Wikan Barth, Gjensidige

- Nesten alle har en eller flere ganger spurt en venn eller en i familien om å få låne en bil. Mange av oss nok følt på uroen om noe skulle skje mens man låner bilen, og hvilke konsekvenser dette ville ha for eieren.

Dette var utgangspunktet for Gjensidiges nye forsikringskonsept «Lettlånt», en mobilapplikasjon hvor låner kan kjøpe en dagsforsikring på bilen.

Kan tegnes av «alle»

- Dette er en «toppforsikring» som dekker eneulykker og skader på bilen inntil 25.000 kroner, der den som låner har skyld, sier Wikan Barth.

Dersom skaden er dyrere, og/eller involverer andre kjøretøy eller personskade, vil utlåners kaskoforsikring brukes på vanlig måte. Dagsforsikringen kompenserer da for eksempel egenandel og bonustap med inntil 10.000 kroner.

- Forsikringen koster 99 kroner per dag og kan tegnes for inntil syv dager. Den som låner bilen tegner forsikringen og betaler enkelt i appen med Vipps, sier han.

- Man behøver ikke å være kunde i Gjensidige fra før og bilens «grunnforsikring» kan være hos hvilket som helst selskap. Bilen som lånes ut må minst ha kaskoforsikring for at dekningen skal gjelde.

- «Lettlånt» gir en formell struktur, uten at det blir komplisert for brukerne. Den er ikke laget for kommersielt utlån, men i sosiale relasjoner, understreker Wikan Barth.

«Lettlånt» er ikke laget for kommersielt utlån, men i sosiale relasjoner

Kim Wikan Barth, Gjensidige

- Stort potensial

I en undersøkelse gjennomført blant Gjensidiges kunder, svarer nær en fjerdedel at de i løpet av det siste året har lånt bil av en venn eller familie.

- Dette sier noen om potensialet i en slik løsning. Samtidig håper vi å kunne stimulere til bedre utnyttelse av bilene som allerede er der, sier Gjensidige-direktøren, og minner om at norske biler står parkert opp mot 95 prosent av tiden.

- Ved å kombinere en plattform for enkel deling med en ny dagsforsikring som kompenserer eiers bonustap og egenandel ved skade, gir vi deling mellom venner og familie den tryggheten det trenger for å være et enda mer aktuelt alternativ for flere.

- Det gjør det enklere å spørre, og enklere å si ja, slår Wikan Barth fast.

Først i Norge

Gjensidige har definert primærmålgruppen til å være privatkunder i aldersgruppen 18-40 år, men forventer at løsningen også appellerer til eldre segmenter.

- Løsningen adresserer ett behov/marked som hittil har vært uforsikret. Det er naturlig å tenke at en eventuell fremtidig utvidelse også vil omfatte for eksempel tilhenger, båt, campingvogn og annet som man låner i sosiale relasjoner.

- Får vi suksess i privatmarkedet i Norge, vil det heller ikke være unaturlig å skalere konseptet til Danmark og Sverige. Men først vil vi gjøre oss erfaringer med løsningen her i Norge, sier Kim Wikan Barth.