Stig Grongstad, innkjøpsleder i If Skadeforsikring.

If velger Cary og Hurtigruta Carglass - vil skjerpe konkurransen i bilglass

Forsikringsgiganten øker presset på merkeverkstedene. - Vi ønsker å legge til rette for konkurranse, sier Stig Grongstad i If Skadeforsikring.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

If Skadeforsikring har inngått en treårig samarbeidsavtale med Cary (tidl. Ryds Bilglass) og Hurtigruta Carglass, som hovedleverandører på reparasjon og skifte av bilglass.

I forrige treårs-periode hadde If samarbeid med Cary og Riis Bilglass.

Prisene har økt, og vi prøver å få mer kontroll på utviklingen.

Stig Grongstad, If

- Det er ikke til å stikke under en stol at vi er opptatt av å legge til rette for konkurranse. Denne avtalen er en del av det, sier innkjøpsleder Stig Grongstad hos If.

Avtalene med Cary og Hurtigruta endrer ikke forholdet til eksisterende avtaler If har med merkeverkstedene og andre innen bilglass.

På sikt kan de nye avtalene likevel få betydning for hvordan forsikringsselskapet forholder seg til disse.

Cary og Hurtigruta Carglass

Cary (Ryds Bilglas) ble etablert i Sverge i 1947 og i Norge i 2014. Eies i dag av Cary Group og Ryds Bilglass endret tidlig i 2021 navn til Cary i Norge. Cary har i dag 45 verksteder rundt i landet og omsatte i 2019 for 151 millioner kroner (Ryds Bilglass AS).

Hurtigruta Carglass er en del av Belron, et verdensomspennende konsern innen reparasjon og skifte av bilglass. Har til sammen rundt 80 lokasjoner i Norge. Hurtigruta Carglass AS omsatte i 2019 for 416 millioner kroner.

- Hvorfor valgte If å skifte ut Riis Bilglass med Hurtigruta Carglass?
Det er flere grunner til, men det handler blant annet om konkurransedyktige priser, svarer Grongstad.

Innkjøpslederen viser til at ruteskift har blitt stadig mer kostbart for forsikringsselskapene, og dermed kundene.

- Prisene har økt, og vi prøver å få mer kontroll på utviklingen. Hvis det viser seg at dette bidrar til det, vil det kunne medføre at vi vil styre enda mer i den retningen.

Han sier de skal bruke det neste året på å evaluere effekten.

- Det er uansett bra å kunne utfordre merkeverkstedene på dette området. Her har vi oppgående leverandører som kan konkurrere, til beste for kunden.

Kunden kan fortsatt velge

Grongstad mener bilglasskjedene er langt foran merkeverkstedene når det gjelder hvor raskt de kan uføre en bilglassjobb.

- De er mye mer effektive på dette, og det ønsker vi å bidra til at våre kunder får greie på.

- Selv om vi gjerne styrer litt, lytter vi til hva kunden selv prefererer. Så lenge det er et verksted vi har avtale med, velger kunden hvor jobben gjøres, sier han.

- Glass-kjedene bedre til å reparere

If ønsker i størst mulig grad å reparere framfor å skifte ut med nytt, der det er mulig. Deres erfaring er at bilglass-kjedene har større fokus på dette enn merkeverkstedene.

Grongstad viser til at bilglass-kjedene har en reparasjonsandel på mellom 35 og 40 prosent.

- Merkeverkstedene ligger gjerne mellom 10 og 15, hvis de er gode. Mange ligger under 10 prosent, sier han, men legger til at ikke han ikke vil skjære alle over en kam.

- De bruker nok mindre ressurser på å markedsføre reparasjon. Det finnes absolutt merkeverksteder som er gode på dette, sier Stig Grongstad.