Merk at denne artikkelen er over tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oppdatert februar 2022.
OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2021 til 2022 på alle nye person- og varebiler.
Kalkulatoren er inkludert i «OFV Kjøretøydata», som inneholder omfattende tekniske data og priser på alle person- og varebilmodeller som selges i Norge, men kan også benyttes fritt her.
I OFVs kalkulator kan du søke på både merker og enkeltmodeller, og sortere blant annet på avgiftsendringene for hvert merke og modell.
For at ladbare hybrider skal oppnå fullt fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften i 2022, må elektrisk rekkevidde være 100 km. I 2021 var kravet 50 km.
Fra 2022 er også fradragssatsen for vektavgiften redusert til 15 prosent - fra 23 prosent i 2021.
Konsekvensen av disse endringene er en kraftig økning i engangsavgiften på denne biltypen.
Fra 2022 er også de to første positive avgifts-trinnene for CO2-utslipp økt med 35 prosent (utover prisjustering) på alle biler. Dette har gitt økt avgift for personbiler med CO2-utslipp over 87 g/km.
Eksempler på avgiftsendringer for ladbare hybrider fra 2021 til 2022 (fra kalkulatoren):
BMW X3 xDrive30e - Øker med 74.700 kroner
Mercedes-Benz GLE 350e - Øker med 52.100 kroner
Volvo XC60 T6 - Øker med 57.600 kroner
Toyota RAV4 PHEV - Øker med 43.900 kroner
Merk at det tas forbehold om eventuelle feil eller unøyaktigheter i dataene som kan påvirke utregningene.
Det kan også være at noen modeller vil levere økt rekkevidde og/eller lavere CO2-utslipp på sine 2022-modeller, og dermed få lavere avgift enn kalkulatoren angir. Dette gjelder for eksempel for Volvo, som har informert om at dette i deres tilfelle vil utgjøre 15.000-20.000 kroner i forhold til beregningene i kalkulatoren.
Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge.
Øyvind Solberg Thorsen
- Oppsiktsvekkende
- En ting er reduksjonen i vektfradraget for ladbare hybrider, men doblingen av kravet til rekkevidde er mildt sagt oppsiktsvekkende.
Det sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
- At de tar noen grep på veien mot nullutslipps-målet i 2025 er ikke overraskende, men de er mye hardere i klypa enn det var grunn til å forvente.
OFV-sjefen peker på at det blir vesentlig avgiftsøkning, også på bensin- og dieselbiler.
- Vi merker oss at det i forslaget legges opp til en økning i både kjøp og bruk av bil. Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge, sier Solberg Thorsen.
Han mener endringene den avtroppende regjeringen foreslår nærmest fremstår som en lissepasning til Støre og Vedum.
- Dette har den nye regjeringen alle muligheter til å «rette opp i», og vinne gode poenger ikke minst i distriktene, sier OFV-lederen.
Ifølge OFV Statistikk er det så langt i år registrert nær 29.000 nye ladbare hybridbiler, som utgjør 22 prosent av alle personbilene.
- Det er all grunn til å tro at det antallet vil falle kraftig neste år, forutsatt at avgiftsøkningene det nå legges opp til vedtas, sier Solberg Thorsen.