Avgiftskalkulator:
Se avgiftene på alle bilmodeller i 2022

Kalkulatoren fra OFV gir både dagens avgifter og hva de vil bli på alle nye biler på det norske markedet i 2022.

Publisert

Oppdatert desember 2021 og januar 2022.

OFV har laget en avgiftskalkulator som viser hvordan forslagene til endringer i engangsavgiften i statsbudsjettet for 2022 vil kunne påvirke avgiftene på alle ny biler neste år.

Kalkulatoren er inkludert i «OFV Kjøretøydata», som inneholder omfattende tekniske data og priser på alle person- og varebilmodeller som selges i Norge, men kan også benyttes fritt her.

I OFVs kalkulator kan du søke på både merker og enkeltmodeller, og sortere blant annet på avgiftsendringene for hvert merke og modell.

Kraftige endringer

Støre-regjeringen har nå flertall for forslaget om å øke kravene til elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider. For at disse skal oppnå fullt fradrag må elektrisk rekkevidde være 100 km. - mot 50 km. i dag.

Samtidig vil de redusere fradragssatsen for vektavgiften fra dagens 23 prosent til 15 prosent.

Konsekvensen er en kraftig økning i engangsavgiften på denne biltypen.

De forslår også å øke de to første positive avgifts-trinnene for CO2-utslipp med 35 prosent (utover prisjustering) på alle biler. Dette vil medføre økt avgift for personbiler med CO2-utslipp over 87 g/km.

Eksempler på avgiftsendringer for ladbare hybrider (fra kalkulatoren):

  • BMW X3 xDrive30e - Øker med 74.700 kroner
  • Mercedes-Benz GLE 350e - Øker med 52.100 kroner
  • Volvo XC60 T6 - Øker med 57.600 kroner
  • Toyota RAV4 PHEV - Øker med 43.900 kroner

Merk at det tas forbehold om eventuelle feil eller unøyaktigheter i dataene som kan påvirke utregningene.

Det kan også være at noen modeller vil levere økt rekkevidde og/eller lavere CO2-utslipp på sine 2022-modeller, og dermed få lavere avgift enn kalkulatoren angir. Dette gjelder for eksempel for Volvo, som har informert om at dette i deres tilfelle vil utgjøre 15.000-20.000 kroner i forhold til beregningene i kalkulatoren.

Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge.

Øyvind Solberg Thorsen

- Oppsiktsvekkende

- En ting er reduksjonen i vektfradraget for ladbare hybrider, men doblingen av kravet til rekkevidde er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Det sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- At de tar noen grep på veien mot nullutslipps-målet i 2025 er ikke overraskende, men de er mye hardere i klypa enn det var grunn til å forvente.

OFV-sjefen peker på at det blir vesentlig avgiftsøkning, også på bensin- og dieselbiler.

- Vi merker oss at det i forslaget legges opp til en økning i både kjøp og bruk av bil. Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge, sier Solberg Thorsen.

Han mener endringene den avtroppende regjeringen foreslår nærmest fremstår som en lissepasning til Støre og Vedum.

- Dette har den nye regjeringen alle muligheter til å «rette opp i», og vinne gode poenger ikke minst i distriktene, sier OFV-lederen.

Ifølge OFV Statistikk er det så langt i år registrert nær 29.000 nye ladbare hybridbiler, som utgjør 22 prosent av alle personbilene.

- Det er all grunn til å tro at det antallet vil falle kraftig neste år, forutsatt at avgiftsøkningene det nå legges opp til vedtas, sier Solberg Thorsen.