Avgiftskalkulator: Dette blir endringene for alle bilmodellene

Kalkulatoren fra Opplysningsrådet for veitrafikken gir både dagens avgifter og hva de vil bli på alle nye biler på det norske markedet i 2022 - dersom forslagene fra Solberg-regjeringen blir vedtatt.

Publisert

OFV har laget en avgiftskalkulator som viser hvordan forslagene til endringer i engangsavgiften i statsbudsjettet for 2022 vil kunne påvirke avgiftene på alle ny biler neste år - dersom de blir vedtatt.

Kalkulatoren er inkludert i «OFV Kjøretøydata», som inneholder omfattende tekniske data og priser på alle person- og varebilmodeller som selges i Norge, men kan også benyttes fritt her.

I OFVs kalkulator kan du søke på både merker og enkeltmodeller, og sortere blant annet på avgiftsendringene for hvert merke og modell.

Kraftige endringer

Den avtroppende regjeringen foreslår å øke kravene til elektrisk rekkevidde for at ladbare hybrider skal få fullt fradrag fra dagens 50 til 100 km. Samtidig vil de redusere fradragssatsen for vektavgiften fra dagens 23 prosent til 15 prosent.

Regjeringen forslår også å øke de to første positive avgifts-trinnene for CO2-utslipp med 35 prosent (utover prisjustering) på alle biler. Dette vil medføre økt avgift for personbiler med CO2-utslipp over 87 g/km.

Eksempler på avgiftsendringer for ladbare hybrider (fra kalkulatoren):

  • BMW X3 xDrive30e - Øker med 74.700 kroner
  • Mercedes-Benz GLC 300e - Øker med 67.600 kroner
  • Volvo XC40 T5 - Øker med 52.000 kroner
  • Toyota RAV4 PHEV - Øker med 40.600 kroner

Merk at det tas forbehold om eventuelle feil eller unøyaktigheter i dataene som kan påvirke utregningene.

Det kan også være at noen modeller vil levere økt rekkevidde og/eller lavere CO2-utslipp på sine 2022-modeller, og dermed få lavere avgift enn kalkulatoren angir. Dette gjelder for eksempel for Volvo, som har informert om at dette i deres tilfelle vil utgjøre 15.000-20.000 kroner i forhold til beregningene i kalkulatoren.

Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge.

Øyvind Solberg Thorsen

- Oppsiktsvekkende

- En ting er reduksjonen i vektfradraget for ladbare hybrider, men doblingen av kravet til rekkevidde er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Det sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- At de tar noen grep på veien mot nullutslipps-målet i 2025 er ikke overraskende, men de er mye hardere i klypa enn det var grunn til å forvente.

OFV-sjefen peker på at det blir vesentlig avgiftsøkning, også på bensin- og dieselbiler.

- Vi merker oss at det i forslaget legges opp til en økning i både kjøp og bruk av bil. Summen blir en kraftig vekst i kostnadene for bileiere i Norge, sier Solberg Thorsen.

Han mener endringene den avtroppende regjeringen foreslår nærmest fremstår som en lissepasning til Støre og Vedum.

- Dette har den nye regjeringen alle muligheter til å «rette opp i», og vinne gode poenger ikke minst i distriktene, sier OFV-lederen.

Ifølge OFV Statistikk er det så langt i år registrert nær 29.000 nye ladbare hybridbiler, som utgjør 22 prosent av alle personbilene.

- Det er all grunn til å tro at det antallet vil falle kraftig neste år, forutsatt at avgiftsøkningene det nå legges opp til vedtas, sier Solberg Thorsen.