Morten Munch-Olsen er leder for Bilkollektivet, et non-profit samvirkelag for bildeling.

En av Norges største bildelings-aktører: - Vokste med 60 prosent i fjor

Bilkollektivet økte både medlemsmassen og bilflåten betydelig, men bunnlinjen fulgte ikke etter i fjor. Så mye brukes bilene i bildelings-tjenesten.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bildeling som konsept er i vekst i flere av de større byene i Norge, men en fellesnevner for aktørene er at de i oppstartfasen har slitt med lønnsomheten.

En av de som har drevet lengst i dette markedet er Bilkollektivet SA, et non-profit samvirkeforetak for bildeling basert i Oslo.

Virksomheten, som ble etablert i 1995, er blant de få som over flere år hatt balanse i driften. Men i fjor gikk det tyngre.

I 2021 omsatte Bilkollektivet for 85 millioner kroner, en økning fra 72 millioner året før.

Likevel endte året med tap.

- Lange nedstengninger og store system-oppgraderinger gjorde at vi måtte ta et tap på drøyt 4 millioner i fjor, sier Morten Munch-Olsen.

- Vi hadde et tøft år på grunn av lange nedstengninger og store systemoppgraderinger, sier daglig leder Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet SA til Bilbransje24.

- Etter tre år med overskudd tok vi derfor et tap på 4,1 millioner.

- Vi har en flåte på rundt 700 biler i dag – det går litt og opp og ned avhengig av sesongjustering, sier han

I fjor var flåten rundt 570 biler i snitt, og bilene ble kjørt totalt 13,2 millioner kilometer – drøyt 23.000 kilometer i snitt per bil.

- Hvor mye brukes bilene?
- Gjennomsnittlig utnyttelsesgrad på bilene var på 44 prosent, sier Munch-Olsen.

60 prosent medlemsøkning

Bilkollektivet eier eller leaser alle bilene selv. I hovedsak er det elbilene de eier, mens mesteparten av de øvrige bilene – stort sett hybridbiler – leases gjennom en storavtale med Toyota.

Per i dag er rundt 120 av bilene i flåten elbiler, det meste Tesla Model 3 og Y, men også Opel Corsa-e som småbil-alternativet.

I fjor vokste Bilkollektivet med 60 prosent i antall medlemmer, og teller i skrivende stund 15.723 stykker.

- Rundt 90 prosent av våre medlemmer er personer som ikke disponerer bil i egen husholdning, sier Munch-Olsen.

- Mange bilbransje-aktører har kanskje vært litt redde for å samarbeide med oss, men mange av bilene de selger til oss ville de jo ikke fått solgt til våre medlemmer uansett, sier han.

Vil løse «storbruker-paradoks»

Nå jobber Bilkollektivet med nye modeller for medlemskap og leie, blant annet for å tekke de som leier mye bil gjennom kollektivet.

De som melder seg ut, er de som bruker oss mest – for de ender opp med å skaffe seg en egen bil

Morten Munch-Olsen

- Det kommer en storbrukermodell som skal konkurrere enda bedre mot privatbilene, sier bildelings-sjefen.

Det er et lite paradoks at det er nettopp «mye bruk» som går igjen blant de som velger å melde seg ut av kollektivet.

- De som melder seg ut, er de som bruker oss mest – for de ender opp med å skaffe seg en egen bil.

- Ved bileierskap reduseres jo kostnaden jo mer du bruker den, for oss er det motsatt. Mer bruk gir lineær vekst i kostnaden, sier Munch-Olsen.

- Hvor lenge beholder dere bilene før de går ut av flåten?
- De vi leaser er egentlig konktraker på tre år, men Toyota vil ofte selge nyere bruktbiler, så da takker vi gjerne ja til å bytte de inn.

- Vi har vel hatt en «turnover» på rundt to år i snitt de siste årene, sier Munch-Olsen.

Morobil etter medlemsønske

Etter idé fra medlemmer har også Bilkollektivet nå gått til innkjøp av det som helst kan karakteriseres som en «morobil» blant de ellers ganske fornuftige kjøretøyene i flåten: En Mazda MX-5.

- Vi har anskaffet verdens morsomste kollektivbil, sier Munch-Olsen.

- Noen vil kanskje si at vi ikke burde oppfordre til kjøring for kjøringens skyld, men en helgetur i en slik bil er mye bedre enn en tur til Syden.

- Vi prøvde forskjellige biler, men Mazdaen ga oss bare smil hele veien, sier Munch-Olsen.