F. v.: De to daglige lederne i henholdsvis Gire og Rebil, Stian Bødtker Berentsen og Kristian Melchior.
F. v.: De to daglige lederne i henholdsvis Gire og Rebil, Stian Bødtker Berentsen og Kristian Melchior.

Nytt gründer-samarbeid: Rebil og Gire

Etter voldsom vekst siden oppstarten inngår Rebil nå samarbeid med logistikk-leverandøren Gire. Begge gründer-selskapene har Møller som investor – og begge ser mot nye markeder.

Publisert

Bruktbilselskapet Rebil har vokst i rekordfart siden oppstarten i fjor.

Nå har de inngått avtale med Gire for å ta hånd om en del av logistikken.

- Vi har hatt kontakt med Gire ganske lenge, faktisk.

Det sier Kristian Melchior, daglig leder og initiativtaker til Rebil.

- Vi brukte dem til noen «nødoppdrag» i starten, og før sommeren fant vi ut at vi kunne bruke dem mer, sier han.

For Rebil er det vekstambisjonene og kostnaden ved å etablere egen logistikkdrift som har ført til valget om samarbeidet med Gire.

- Det var Jonathan (Parr, journ. anm.), vår vekstsjef, som fikk frem at vi kunne vokse raskere ved hjelp av en slik tjeneste, sier Melchior.

Møller i ryggen

Tidligere i år hentet Gire til sammen ti millioner kroner fra Møller Mobility Group og den danske bil-giganten Semler Group. Det ga hvert av de to bilkonsernene 7,14 prosent eierandel i logistikk-selskapet.

Dette skjedde bare noen dager etter at Møller også investerte i Rebil, og fikk en ti prosent eierpost i selskapet.

- Kommer dette samarbeidet som et resultat av at Møller er investor hos dere begge?
- Nei, det er nok tilfeldig. Men Rebil har litt samme profil som oss, sier Stian Bødtker Berentsen.

Han er daglig leder og medinvestor i Gire.

- Vi har hatt dialog helt siden vi så at Rebil skulle etablere seg, sier Berentsen.

- Er ikke samlebånd

- Rebil kommer til å bruke oss for å håndtere «peakene», sier Berentsen.

- Biler kommer ikke på samlebånd, det varierer i perioder, sier han.

- Hvor mye kapasitet har dere?
- Vi nærmer oss 2.000 oppdrag i måneden nå, sier Berentsen.

Akkurat nå er Gire i ferd med å etablere seg i Sverige og Danmark.

- Dere fikk skutt inn kapital fra Møller og Semler, er dere på jakt etter mer kapital?
- Vi har ikke behov for å hente penger akkurat nå, men om vi bestemmer oss for at vi skal løpe mye fortere eller vil utvide til flere land, så kan behovet dukke opp, sier Berentsen.

Rebil jakter 20 millioner

Rebil er på sin side mer aktiv i å skulle hente mer penger.

- Vi har begynt å se litt på ny kapital, og er ute etter minst 20 millioner, sier Melchior.

Dette skal i hovedsak finansiere varelager og videre vekst i selskapet som nettopp ansatte ti nye medarbeidere.

- Men vi liker å holde kortene tett til brystet, sier Melchior.

Han letter likevel litt på sløret for et nytt forretningsområde:

- Vi skal utvide litt på hvor gamle biler vi kjøper og selger, sier Rebil-sjefen.

Per i dag er maksgrensen fem år gamle biler. Den skal utvides.

- Planen er å holde nye forretningsområder litt separate fra hverandre, sier han.

- Men vi vokser i stor fart, og er fortsatt på utkikk etter mange nye folk, sier Melchior.