Kunstig intelligens

En bruktbilforretning - i hvert fall slik bildegeneratoren Midjourney forestiller seg det.

Kanskje trenger du aldri skrive en bruktbil-annonse igjen

Kunstig intelligens kommer ikke til å ta fra deg jobben. Men den kan spare deg for mye monotont arbeid - for eksempel gjennom løsninger i bransjeplattformen Drive.

Publisert

Hvordan hadde du reagert om du kom over denne salgsannonsen på Finn.no?

Denne 2013-modellen av Toyota Hilux er i utmerket stand og klar til å takle alle dine utfordringer. Med en robust 3.0 liters dieselmotor og manuell girkasse, vil denne bilen få deg dit du vil, når du vil.

Hilux er kjent for sin pålitelighet og allsidighet, og denne modellen er intet unntak. Den har bare hatt én eier, som har tatt godt vare på den og holdt den godt vedlikeholdt. Bilen har gått 125 000 kilometer, og den har ingen skader eller ulykker i sin historikk.

Her er noen av egenskapene som gjør denne bilen spesiell:

  • Klimaanlegg
  • Cruisekontroll
  • Multifunksjonsratt
  • Elektriske vinduer og speil
  • CD-spiller og radio
  • Bakre kamera
  • Tilhengerfeste
  • 17-tommers aluminiumsfelger
  • Firehjulsdrift

Bilen har også nylig fått utført service, så alt er i topp stand.

Vi ber om 199 000 kroner for denne flotte bilen. Det er en god pris for en Hilux av denne årgangen og i denne tilstanden. Hvis du er interessert i å se bilen eller ønsker mer informasjon, kan du kontakte oss for å avtale en visning eller prøvekjøring.

Du tenker kanskje «ryddig beskrivelse, dette er bilen jeg ser etter».

Det er bare et problem. Bilen finnes ikke. Teksten er produsert av den mye omtalte tekstgeneratoren ChatGPT, basert på en enkelt spørring:

Kan du skrive en bruktbilannonse for en 2013-modell Toyota Hilux? Inkluder spesifikasjoner, egenskaper og prisforslag.

Basert på to enkle setninger bruker den milliarder av datapunkter og kommer med et resultat som nærmest er direkte publisertbart, bare med noen få justeringer.

For eksempel ble aldri 3-literen i en 2013-modell Hilux levert med manuell girkasse i Norge. Men dette er filleting å luke ut før det kan tas i bruk for alvor.

Erik Andersson omtaler seg ikke som KI-ekspert - men ser likevel store muligheter for hva datadreven teknologi kan bidra til i bilbransjen.

- KI er som en hund

- Kunstig intelligens (KI) er et område det er umulig å ha komplett oversikt over. Men det er ikke så vanskelig å benytte seg av mange av mulighetene KI gir.

Det sier Erik Andersson, prosjektleder i utviklerselskapet Our studio, som står bak den teknologiske løsningen til Wayke – som den kommende bransjeplattformen Drive baserer seg på.

Han var en av talerne på NBFs årskonferanse i går.

- Å bruke tekstgeneratorer som ChatGPT og bildegeneratorer som Midjourney er innenfor det vi kaller maskinlæring. Kunstig intelligens er mye, mye større enn det. Definisjonen er utrolig bred, sier Andersson.

Maskinlæring er en viktig del av kunstig intelligens. Jo mer data, jo mer kan den skape. Men for å vite hva den skal skape er den også avhengig av rettleding.

For om den ikke blir fortalt at en Hilux ikke kan kombineres 3-liters motor og manuell girkasse, vil den fortsette å gjøre samme feil.

KI er som en hund. Gir du den «godis» lærer den hva den skal gjøre flere ganger

Erik Andersson

- KI er som en hund. Gir du den «godis» lærer den hva den skal gjøre flere ganger, sier Andersson.

I løpet av året lanseres bransjeplattformen Drive.

Når de 330 norske forhandlerne som er med fra starten av kobler seg på, vil datagrunnlaget i plattformen allerede være enormt.

Data fra bilimportører, produsenter og leverandører som OFV kombinert med bransjens egen prishistorikk, vil benyttes på en måte norsk bilbransje aldri har vært borti.

Med et registreringsnummer på bilen hentes teknisk informasjon, utstyrsspesifikasjon og – ikke minst – sammenlignbare data fra tusenvis av andre biler i plattformen.

Derfra bygges et prisestimat, og med noen enkle spørringer - eller to tastetrykk - er annonseteksten klar.

- Hva som hender innen KI de neste 12 månedene er det ingen som vet. Men det er veldig mye gøy som allerede kan gjøres, sier Erik Andersson.