Eirik Foss Stene leder prosjektet med bransjeplattformen Drive.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
- Dette er utgangspunktet for alt vi skal gjøre videre
- Drive Dealer-modulen kjører og vi er godt i gang med onboading av forhandlere. Vi er klare til å bevise at dette er den beste løsningen for bilbransjens håndtering av bruktbiler i fremtiden, sier Drive-sjef Eirik Foss Stene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Teknisk sett kunne vi ha lansert Drive i markedet i
morgen. Men vi mener det er viktig å vente til det er oppnådd et godt nok volum
før vi åpner markedsplassen, sier Eirik Foss Stene til Bilbransje24.
Drive-sjefen ga i sitt innlegg på Bilbransjens dager i ettermiddag en «statusoppdatering» for den nye bransjeplattformen, som har NBF og
36 bilselskaper med til sammen 330 forhandlere på aksjonærlisten.
Drive er både en markedsplass (Drive.no) og en forhandlermodul
(Drive Dealer).
- Drive Dealer er operativ, og vi prioriterer nå arbeidet
med å onboarde forhandlerne.
Han understreker at det er ikke noe «big bang», men tar tid å gjennomføre.
Det er stor forskjell på kompleksiteten hos en enkelt forhandler og en stor
forhandlergruppering, der alt må henge sammen.
- Men det er nå toget går, og det er viktig at forhandlerne kommer i gang. Det er utgangspunktet for alt vi skal gjøre videre.
- Så tar man de neste stegene med skreddersøm og annet etter hvert, sier Foss Stene.
- Er det satt dato for lansering av markedsplassen?
- Nei, men vi vil gjøre en vurdering etter nyttår.
- Må klare å «ta ut kraften»
- Digitalisering
er ikke noe man gjør selv, men noe man må invitere inn til. Dersom man tror man kan lage alt på egenhånd, blir man fort spilt ut. Derfor bygger vi ikke ett stort system, en mastodont som skal løse alt.
Drive er en plattform som kobler sammen de ulike løsningene og få dem til å «snakke med hverandre».
Foss Stene sier de verken klarer, eller har noe mål om, å bygge et CRM eller DMS- system fra bunnen. Grunntanken er heller å være «navet» i de eksisterende systemene, med løsninger som syr dette sammen.
Drive-sjefen viser til bankbransjen og Vipps, da man ble
enige om at man måtte ha en felles plattform for bransjen.
- Når bransjen går sammen skapes en voldsom tyngde, og da må
man ha en plattform som klarer å ta ut denne kraften. Derfor valgte vi løsningen
fra Wayke, som er prøvd ut og fungerer godt i Sverige, sier Foss Stene.
«Strategisk rasjonale» bak Drive:
Norske bilbransjebedrifter fristilles fra avhengighet til andre aktørers portaler og plattformer.
Drive skal bidra til å øke aktiviteten på egne hjemmesider, bilmerkets sider og markedsplassen gjennom samarbeid med Meta og smart bruk av Google.
Drive skal:
Være en profesjonell, fullverdig og annonsefri markedsplass
Ha den beste presentasjonen av bilene
Gi direkte tilgang til SOMe og nye målgrupper
Ha den beste salgsløsningen for kundene (selge bilen selv)
Støtte opp under egen kundehåndtering - bygge relasjoner over tid
Gi flere og bedre nasjonale bruktbilsider for bilmerkene
Gi kundene mer enn bare bilannonser - tilgang på nye tjenester
Skape nye samarbeid for å gi ytterligere verdi (f.eks. media)