Koster denne bilen under 200.000 kroner - ferdig levert?

De fleste bilimportørene følger «bransjestandarden», som ble etablert for et par tiår siden, når de oppgir prisen på nye biler. Men det finnes fortsatt unntak. Se listen med praksisen hos 44 bilmerker her.

Publisert

Bilimportørene forholder seg i all hovedsak til kjørereglene når de oppgir nybilpris på sine nettsider - men det finnes noen unntak.

Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort av importørene av til sammen 44 bilmerker som tilbys i det norske markedet i dag.

Godt innarbeidet «bransjestandard»

Det er over 20 år siden Forbrukertilsynet (den gang Forbrukerombudet) og bilbransjen ble enige om retningslinjer for hva som skal inkluderes ved markedsføring av prisen på en nybil.

Den veiledende prisen som oppgis skal inkludere både frakt- og leverings- og registreringsomkostninger, også på importørens nettsider.

Dersom det utelates vil det være villedende kommunikasjon overfor kundene, mener forbrukermyndighetene, med henvisning til Markedsføringslovens bestemmelser om villedende handling og villedende utelatelser.

Slik fremstår prisene i BYD-importørens egen bil-konfigurator.

I tillegg til å gi en mer korrekt kundepris, bidrar også lik håndtering til mer rettferdig konkurranse mellom bilmerkene ved sammenligning av priser.

Etter litt motstand i begynnelsen, innordnet fleste aktørene seg allerede tidlig på 2000-tallet etter dette. Praksisen har for lengst er blitt en «bransjestandard».

Oslo, Drammen – eller Gol

Når det angis en veiledende pris, må prisen refereres til et bestemt sted der bilen selges, men forbrukermyndighetene har ingen føringer for hvor i landet prisene skal speiles.

De fleste importørene oppgir prisen inkludert frakt og levering i Oslo eller Drammen, mens noen har valgt steder som Gol (Nissan), Halden (Opel) og Moss (MG).

«Frakt og klargjøring tilkommer»

På RSA-merkene BYD, Maxus, JAC og KGM er vrakpant inkludert i fra-prisene på importørens nettside - men ikke frakt- og leveringskostnader.

I en fotnote opplyses det at «frakt og klargjøring tilkommer».

- Det er nok litt ulikt kommunisert på merkene hos oss, sier RSA-sjef Frank Dunvold til Bilbransje24.

- Vi har tidligere hatt levert Drammen, men vi kan ikke diktere prisene og det er store variasjoner i fraktprisene, avhengig av hvor bilen utleveres.

- Men vi vil nå ta en gjennomgang av dette, og se hvordan pris skal kommuniseres opp mot lovverket for alle våre merker, sier Frank Dunvold.

«Både og» hos Nio

Nio skriver på sine nettsider at EL8 har en «pris fra 719.000».

Denne prisen inkluderer avgifter og vrakpant, men først når man har trykket på «Bestill EL8 nå» og «Design din bil» vises prisen inkludert levering (731.500 kroner) – riktignok uten batteri. Her fremkommer det også at batterileien er 1.399 kroner per måned.

På leveringsklare biler oppgis totalpriser, inkludert leveringsomkostninger, og for de øvrige modellene må man inn i konfiguratoren for å se priser. Der er alle omkostninger tydelig inkludert.   

Dongfeng og Voyah

- I vår var vi offensive og lovet å lansere en skikkelig kvalitetsbil til under 200.000 kroner i løpet av 2024.

Det skrev importør Electric Way i pressemeldingen som presenterte den nye Dongfeng Nammi Box tidligere denne måneden som Norges billigste nybil.

Nå presenteres bilen på importørens egne nettsider med en fra-pris på 199.000 kroner - men med forbehold om at frakt- og leveringsomkostninger tilkommer, en kommunikasjon som avviker fra «bransjestandarden».

- Prisen på 199.000 kroner er «Oslo-pris», bekrefter PR- og kommunikasjonssjef Pål Tømmerhol i Electric Way til Bilbransje24.

- Så de som vil kjøpe denne bilen til 199.000 kroner kan gjøre det i Oslo?

- Det stemmer, da vil den være ferdig registrert og levert Oslo - så kommer vinterhjul i tillegg, sier Tømmerhol.

De syv Sulland- og 13 Motor Forum-forhandlerne som selger bilen opplyser også at «Veil. priser er eksklusiv frakt og levering».

- Vi jobber akkurat nå med endelige priser for frakt og levering hos alle utsalgssteder, sier Tømmerhol.

På Electric Ways egne nettsider for Nammi Box presenteres prisen slik.

- Vi håper å være klare med dette i løpet av dagen, sier han.

Hos Voyah, som også importeres av Electric Way, inkluderer ikke de oppgitte prisene frakt og levering.

Der har Voyah Free en fra-pris på 599.000 kroner, men i konfiguratoren fremgår det at «Frakt og leveringskostnader på kr 13.900,- kommer i tillegg».

- Dette er en flat kostnad uavhengig av sted, men også for Voyah jobbes det nå med nye priser, sier Tømmerhol.

På stell fremover hos Mitsubishi

Ulik presse-praksis

Om importørene går i rimelig bra pris-takt på sine nettsider, er det større ulikheter i nybil-kommunikasjonen til media. Her er et par ferske eksempler:

I september sendte Møller ut pressemelding på en ny variant av Volkswagen ID.3 til under 300.000 kroner (299.900). I denne «flagg-prisen» var både frakt- og leverings-kostnader inkludert.

Denne uken kom det lanserings-melding fra Ford Motor Norge om nye Capri, med en veiledende pris fra 417.800 – som ikke inkluderer leveringsomkostninger.

Mitsubishi har ikke hatt mange modeller i salg den siste tiden i Norge, men ASX står fortsatt til salgs på nettsiden til importøren. Med en pris som ikke inkluderer frakt og levering.

- Vi leverer de siste bilene av denne modellen i disse dager, så ASX er i praksis sluttsolgt, sier Mitsubishi-sjef hos Motor Gruppen, Christan Schmidt.

Han sier de i disse dager er mest opptatt av den nært forestående introduksjonen av nye Outlander.

- På den vil vi oppgi prisene inkludert vrakpant og frakt- og leveringsomkostninger til forhandler i Oslo, sier Schmidt.

Tesla har skjerpet seg

Tesla var en stund i søkelyset for å kommunisere fra-priser hvor flere vesentlige priselementer, som moms, avgifter og frakt/levering, var utelatt.

Dette har blitt endret og Teslas måte å vise prisene på nettsidene skiller seg nå lite fra andre merker i markedet.