F. v.: Konsernsjef Leif Madsberg og økonomisjef Anders Aksnes i Gill Gruppen.
Fra minus 18 til pluss 23 millioner for Subaru-importøren - dette er forklaringen
To «motorer» sørget for at resultatet fra Gill Gruppens bilvirksomheter ble kraftig bedret i fjor. Konsernsjef Leif Madsberg og økonomisjef Anders Aksnes tror ikke det vil gå dårligere i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Økt topplinje, god kostnadskontroll og en effektiv organisasjon.
Slik oppsummerer konsernsjef Leif Madsberg fjoråret
for Pongo AS, som er driftsselskapet for all bilvirksomhet i Gill Gruppen.
Omsetningen økte med 556 millioner, til 1,414 milliarder
(+65 %). Resultat før skatt endte på 77 millioner, mot nær 14 millioner i minus
i 2021.
Resultatet fra Gill Gruppens bilvirksomheter økte med 91 millioner i 2022
Pongo AS eies 100 prosent av Nils Petter Gill gjennom
Gill Gruppen AS. Nøkkeltallene i denne saken viser aktivitetene i de bilrelaterte
selskapene som i dag inngår i Gill Gruppen, som til sammen sysselsetter i
overkant av 50 årsverk (inkl. egeneide forhandlere).
Siden Pongo AS nå eier 50 % av NMG (øvrige 50 % eies av Fekjan Invest
AS, Carl Einar Haug m/familie) inngår halvparten av NMG-tallene i Pongos konsernregnskap.
Godt Subaru-bidrag
- I tillegg til NMG bidro også Subaru Norge godt til Gill
Gruppens resultater i fjor, sier økonomisjef Anders Aksnes.
Tidligere var Subaru-importen «motoren» i Gill-systemet.
Siden årtusenskiftet er det registrert mer enn 52.000 nye Subaru i Norge og
senest i 2015 var antallet oppe i nær 3.800. Men de siste årene har modellene
vært lite tilpasset det norske bilmarkedet (les: avgiftssystemet).
I 2021 solgte Subaru Norge totalt 42 biler, men i 2022 ble
antallet løftet til 434. Det gjorde at omsetningen i selskapet økte med over
200 millioner.
Resultatet før skatt ble 41 millioner bedre - fra minus 18
millioner i 2021 til pluss 23 millioner i fjor.
Tallene gjelder Subaru Norge konsern, som foruten
deleomsetningen også inkluderer selskapene AI Lease AS og fire forhandlere hvor importøren
er majoritetsaksjonær (se tabell).
- Deleomsetningen utgjør mellom 70 og 80 millioner og gir et
godt bidrag, men alle forhandlerne leverer også positive bunnlinjer, påpeker Aksnes.
Subaru-importøren kjøper bilene i japanske yen og svingninger i
valutaen påvirker resultatet.
Med sikring på riktig tidspunkt ga det ifølge økonomisjefen
en valutainntekt i størrelsesorden 20 millioner i fjor.
Gill Gruppens satsing på Geely er lagt i Autoindustri AS. Selskapet
hadde i fjor en omsetning på snaut 10 millioner, og fikk et resultat på minus
11 millioner. Det går ikke helt «på skinner» med lansering av merket i Norge.
- Fabrikken har brukt noe mer tid på å tilpasse bilene til
det europeiske markedet enn vi forutsatte i de første lanseringsplanene, sier
Madsberg.
- Slik det nå ligger an forventer vi lansering i løpet av 2023.
I fjor solgte NMG rundt 4.600 biler. Går det som MG-sjef Jan
Kåre Holmedal legger opp til, skal importøren levere mer enn 6.000 biler i år -
en vekst som også vil synes i regnskapene til Gill Gruppen.
- Med Solterra ute i markedet er målsettingen også å tjene
mer penger i Subaru Norge.
- Det er gode forutsetninger for vekst i alle disse tre
selskapene, så jeg har stor tro på at 2023 vil bli et godt år for Gill Gruppen,
sier Leif Madsberg.