F. v.: Konsernsjef Leif Madsberg og økonomisjef Anders Aksnes i Gill Gruppen.

Fra minus 18 til pluss 23 millioner for Subaru-importøren - dette er forklaringen

To «motorer» sørget for at resultatet fra Gill Gruppens bilvirksomheter ble kraftig bedret i fjor. Konsernsjef Leif Madsberg og økonomisjef Anders Aksnes tror ikke det vil gå dårligere i år.

Publisert

- Økt topplinje, god kostnadskontroll og en effektiv organisasjon.

Slik oppsummerer konsernsjef Leif Madsberg fjoråret for Pongo AS, som er driftsselskapet for all bilvirksomhet i Gill Gruppen.

Omsetningen økte med 556 millioner, til 1,414 milliarder (+65 %). Resultat før skatt endte på 77 millioner, mot nær 14 millioner i minus i 2021.

Resultatet fra Gill Gruppens bilvirksomheter økte med 91 millioner i 2022

Pongo AS eies 100 prosent av Nils Petter Gill gjennom Gill Gruppen AS. Nøkkeltallene i denne saken viser aktivitetene i de bilrelaterte selskapene som i dag inngår i Gill Gruppen, som til sammen sysselsetter i overkant av 50 årsverk (inkl. egeneide forhandlere).

Det største bidraget til konsernets resultat kommer fra MG-importøren Norwegian Mobility Group AS (NMG). Kraftig salgsøkning gjorde at omsetningen i selskapet økte med nær en milliard til 1,7 milliarder i 2022. Resultat før skatt endte på 89 millioner, mot snaut 12 millioner året før.

Siden Pongo AS nå eier 50 % av NMG (øvrige 50 % eies av Fekjan Invest AS, Carl Einar Haug m/familie) inngår halvparten av NMG-tallene i Pongos konsernregnskap.

Godt Subaru-bidrag

- I tillegg til NMG bidro også Subaru Norge godt til Gill Gruppens resultater i fjor, sier økonomisjef Anders Aksnes.

Tidligere var Subaru-importen «motoren» i Gill-systemet. Siden årtusenskiftet er det registrert mer enn 52.000 nye Subaru i Norge og senest i 2015 var antallet oppe i nær 3.800. Men de siste årene har modellene vært lite tilpasset det norske bilmarkedet (les: avgiftssystemet).

- Det er gode forutsetninger for vekst for flere av Gill Gruppens selskaper i 2023, sier Leif Madsberg og Anders Aksnes.

I 2021 solgte Subaru Norge totalt 42 biler, men i 2022 ble antallet løftet til 434. Det gjorde at omsetningen i selskapet økte med over 200 millioner.

Resultatet før skatt ble 41 millioner bedre - fra minus 18 millioner i 2021 til pluss 23 millioner i fjor.

Tallene gjelder Subaru Norge konsern, som foruten deleomsetningen også inkluderer selskapene AI Lease AS og fire forhandlere hvor importøren er majoritetsaksjonær (se tabell).

- Deleomsetningen utgjør mellom 70 og 80 millioner og gir et godt bidrag, men alle forhandlerne leverer også positive bunnlinjer, påpeker Aksnes.

Subaru-importøren kjøper bilene i japanske yen og svingninger i valutaen påvirker resultatet.

Med sikring på riktig tidspunkt ga det ifølge økonomisjefen en valutainntekt i størrelsesorden 20 millioner i fjor.

- Gode forutsetninger for videre vekst i år

Gill Gruppens satsing på Geely er lagt i Autoindustri AS. Selskapet hadde i fjor en omsetning på snaut 10 millioner, og fikk et resultat på minus 11 millioner. Det går ikke helt «på skinner» med lansering av merket i Norge.

- Fabrikken har brukt noe mer tid på å tilpasse bilene til det europeiske markedet enn vi forutsatte i de første lanseringsplanene, sier Madsberg.

- Slik det nå ligger an forventer vi lansering i løpet av 2023.

I fjor solgte NMG rundt 4.600 biler. Går det som MG-sjef Jan Kåre Holmedal legger opp til, skal importøren levere mer enn 6.000 biler i år - en vekst som også vil synes i regnskapene til Gill Gruppen.

- Med Solterra ute i markedet er målsettingen også å tjene mer penger i Subaru Norge.

- Det er gode forutsetninger for vekst i alle disse tre selskapene, så jeg har stor tro på at 2023 vil bli et godt år for Gill Gruppen, sier Leif Madsberg.